WELKE SUPPLEMENTEN NEEM IK ALLEMAAL?

Het is al weer een hele tijd geleden dat ik je mee heb genomen in mijn supplementen routine, om precies te zijn bijna 2 jaar geleden zelfs. De meningen over het nemen van supplementen kunnen wel eens verschillen, maar dat supplementen geen vervanging zijn van gezonde voeding en een gezonde levensstijl is een feit. Dus eet jij iedere dag patat en slik je er een vitaminepil bij zodat je onderaan de streep gezond bezig bent?! Niet per se heel nuttig. Ieder natuurlijk zijn of haar mening, maar ik ben een voorstander van het aanvullen van je voeding met supplementen.

Ik ben wel een voorstander van kwalitatief goede supplementen. De potjes die je bij de drogist voor een paar euro kunt scoren zal je niet snel in mijn keukenkastje zien staan. Ook hier hebben mensen vaak een mening. Duurdere supplementen zouden kwalitatief even goed zijn als de goedkopere variant en je zou alleen maar betalen voor marketing en de merknaam. Dat is niet helemaal waar. Wanneer je kiest voor een duurder supplement kies je voor een product wat vaak een hogere dosering heeft (en waarvan je dus minder hoeft in te nemen), wat vaak beter opgenomen wordt door je lichaam en waar minder toevoegingen in zitten die niets bijdragen. Word ik persoonlijk wel heel blij van.

“Mijn OCD-hoofd gaat er echt heel goed op wanneer ik allemaal dezelfde stijl potjes in mijn keukenkastje zie staan.”

De afgelopen jaren heb ik veel verschillende merken geprobeerd, van A-merk tot Z-merk, alles kwam voorbij. Uiteindelijk ben ik toch terug gevallen op het merk wat ik jaren geleden al trouw gebruikte: Orthica. Ik vind de producten van Orthica kwalitatief goed en ook goed geprijsd, maar het belangrijkste vind ik toch wel het brede aanbod. Mijn OCD-hoofd gaat er echt heel goed op wanneer ik allemaal dezelfde stijl potjes in mijn keukenkastje zie staan. Kan ik ook niks aan doen. Maar dat terzijde. Ik kan bij Orthica terecht voor L-Lysine wat ik gebruik wanneer ik ergens uit een vies glas heb gelurkt en bang ben dat ik een koortslip krijg, voor probiotica wat ik gebruik voor mijn lastige darmen, maar ook voor een goede multi vitamine en meer. Veel meer.

Naast de L-Lysine die ik gebruik wanneer ik het nodig heb, heb ik een vaste dagelijkse supplementen routine opgebouwd. Deze is afgestemd op wat mijn lichaam nodig heeft, of beter gezegd: wat ik denk dat mijn lichaam nodig heeft. Een voedingsdeskundige van Orthica heeft mijn supplement inname bekeken en daaruit bleek dat ik het eigenlijk best wel goed deed. Het enige wat ik heb veranderd is mijn keuze voor een multi vitamine, maar daarover later meer. Het is belangrijk dat je goed op let wat je precies neemt en of je niet onnodig veel van een supplement binnen krijgt, dit kan namelijk best een risico vormen voor je gezondheid. Zo deelde Lisa 2 jaar geleden haar verhaal over de gevolgen van een verhoogd vitamine B6 gehalte in haar lichaam, haar verhaal kun je hier lezen. Dus bij twijfel: schakel een deskundige in. Dat gezegd hebbende, laten we mijn routine eens gaan bekijken.

“Toen ik dit niet deed was ik iedere winter zeker 4 keer ziek en afgelopen winter precies niet.”

Allereerst neem ik iedere dag een multivitamine, 365 dagen per jaar. Nu vraag je jezelf misschien af waarom, want ik eet ook vrij gezond dus in feite zou ik alle benodigde vitamines en mineralen binnen moeten krijgen. Nu is het zo dat ik veel sport (gemiddeld 6 dagen per week) en daardoor een iets andere behoefte heb dan iemand die dit niet doet. 4 van deze 6 dagen bestaat uit intensieve krachttraining en daarbij gaan veel vitamines en mineralen verloren. Je zweet en je lichaam moet herstellen, om deze reden kies ik dus voor een aanvulling. En daarnaast knapt mijn weerstand er ook behoorlijk van op. Toen ik dit niet deed was ik iedere winter zeker 4 keer ziek en afgelopen winter precies niet. Hoera voor multivitamines dus!

Ik gebruik momenteel de Multi Energie van Orthica die rijk is aan B vitamines  en vitamine D. Vitamine B1, B2, B3, B5, B6, B8 en B12 zijn goed bij vermoeidheid. Vitamine D is goed voor de werking van je spieren en ook voor je weerstand. Daarnaast bevat deze multi natuurlijk ook vitamine C, een dosis biotine (hoi, glanzende lokken), diverse mineralen en zelfs omega 3. Ik ben fan.

“Magnesium zorgt er niet voor dat je nooit meer spierpijn zult hebben, maar speelt wel een rol bij het behouden van soepele en sterke spieren”

Het tweede supplement in mijn routine is ook weer sport gerelateerd. Iedere dag gaat er namelijk ook een dosis magnesium naar binnen. Magnesiumcitraat that is, mijn lichaam neemt dat makkelijker op. Magnesium is voor een heleboel zaken nuttig, maar ik neem het voornamelijk voor het effect op mijn spieren. Magnesium zorgt er niet voor dat je nooit meer spierpijn zult hebben, maar speelt wel een rol bij het behouden van soepele en sterke spieren. Vind ik persoonlijke heel belangrijk aangezien ik mijn spieren behoorlijk belast tijdens het trainen. Daarnaast werkt magnesium o.a. ondersteunend voor je botten, draagt het bij aan een normale energiestofwisseling  en helpt het bij de opbouw van sterke tanden. Genoeg redenen om magnesium toe te voegen aan je dagelijkse routine zou ik zeggen. Zelf kies ik altijd voor de Magnesiumcitraat-200 van Orthica.

In mijn laatste supplementen update gaf ik aan geen omega 3 te slikken. Dit doe ik inmiddels wel. Ik eet vrijwel nooit vette vis en dus kies ik ervoor dit via een supplement aan te vullen. De Multi Energie van Orthica bevat ook omega 3, maar ik gebruik deze nog als extra aanvulling. In plaats van de standaard visolie neem ik sinds kort de Omega 3 Krillolie van Orthica. Mocht je nou denken “wat is krill?”, dat vroeg ik me ook af toen ik het voor het eerst hoorde. Krill is een garnaalachtig schelpdiertje wat in de zeeën rond de noord- en zuidpool leeft. Krillolie is lichter verteerbaar dan visolie en is rijk aan de vetzuren EPA en DHA. En most important: geen vis nasmaak. Wordt je girl blij van. Omega 3 draagt bij aan een normaal vetgehalte in het bloed en is ook gunstig voor de bloeddruk.

“Deze probiotica helpt me de boel een beetje op orde te houden, ik merk het ook direct wanneer ik het even niet heb ingenomen.”

En dan zijn we alweer aangekomen bij het laatste onderdeel van mijn supplementen routine. Ik heb nogal lastige darmen. Er komt nu misschien een gevalletje TMI aan, maar het is nodig om je alles goed uit te leggen. Als kind had ik regelmatig last van verstoppingen, moesten ook klysma’s aan te pas komen. Hoera. Dit laatste is gelukkig nooit meer nodig geweest sindsdien. Ik moet wel altijd goed letten op mijn vezel- en vochtinname, maar zelfs wanneer ik dat doe houden mijn darmen hun inhoud soms wat langer vast. Netjes verwoord wel. Anyway, ik neem dus iedere dag probiotica en dat is al jarenlang de Orthiflor Original van Orthica. Deze probiotica helpt me de boel een beetje op orde te houden, ik merk het ook direct wanneer ik het even niet heb ingenomen. Was het tijdens onze vakantie in Berlijn vergeten mee te nemen, heb de toilet niet vaak gezien.

“Het idee dat je levende bacteriën aan het drinken bent werkte voor mij niet heel bevorderlijk.”

Wanneer zoiets gebeurt is er nog de Orthiflor Plus. Dit is een probiotica kuur in poedervorm die je 10 dagen kunt gebruiken. Omdat dit zakjes zijn moet je ze dus mengen in vloeistof. Het liefst in een lauw warme vloeistof omdat de bacteriën dat fijner vinden. Dus dan doe je dat he, alles voor blije bacteriën in mijn darmen. Het idee dat ik levende bacteriën aan het drinken was maakte me alleen niet heel gelukkig. Het resultaat daarentegen wel. Na mijn vakantie kwam ik terug met een opgeblazen buik, normaal duurt het bijna een week voordat alles weer normaal op gang is. Met de Orthiflor Plus binnen 2 dagen. Super fijn en de drink ellende helemaal waard.

En dat was hem. Iets meer woorden aan vuil gemaakt dan je van me gewend bent, maar een goede uitleg heeft soms gewoon iets meer woorden nodig. Ik ben ook heel erg benieuwd hoe jij tegenover supplementen staat. Neem je ze zelf of vind je het onnodig? En als je ze neemt, welke kies je dan?

Volg je me al?
Facebook & Instagram

Geef een reactie