GEZONDE KERST OF MAXIMAAL CHEATEN?

Dit is best wel een ding he. Ga je gezond eten tijdens de kerstdagen en leef je braaf volgens je voedingsschema, of ga je HE-LE-MAAL los?! Je hebt de titel van deze blog misschien aangeklikt omdat je benieuwd bent welke keuze ik hier in maak. Of misschien hoopte je op wat tips om de kerstdagen zonder al teveel “schade” door te komen. Om welke reden je dit ook leest, je krijgt het allebei. Het is tenslotte bijna kerst! Wel wil ik je alvast meegeven dat je vooral moet doen waar jij je goed bij voelt. Kijk niet naar anderen. Vergelijk je niet met de fitchicks en -guys op Instagram. Kans is groot dat je naar een gevalletje “schone schijn” zit te kijken en ze zich in de tussentijd ook vol zitten te proppen met vanalles en nog wat. Van 1 of 2 dagen cheaten is nog nooit iemand dood gegaan en het gewicht wat je er misschien(!) van bijkomt is er ook zo weer af (iets met opgeslagen vocht in plaats van vet).

Wat zijn mijn plannen?

December is voor mij altijd een maand waarbij ik mijn voedingsschema niet te serieus neem. Om de simpele reden dat er teveel situaties zijn die ik niet wil missen. Met Sinterklaas wil ik gewoon genieten van kruidnootjes, gevuld speculaas en kikkers & muizen. Een week daarna ben ik jarig en heb ik ook geen zin om ieder calorietje uit te meten. En nu is het twee weken verder en staat kerst voor de deur. Ook hier ga ik mijn voedingsschema niet naleven. Ik vind het heel belangrijk dat je ook geniet in het leven. En in mijn geval hoort lekker eten (of snoepen..) daar gewoon bij. Op alle andere dagen in deze maand eet ik netjes volgens schema en ik blijf 4 keer in de week naar de sportschool gaan. Onder aan de streep vallen die paar dagen dat ik eet waar ik zin in heb dus reuze mee. En als er één ding is wat ik dit jaar heb geleerd is het dat er meer in het leven is dan het nastreven van je fysieke doelen. Keep that in mind. Je hebt maar één leven en geniet van ieder moment. En al die extra carbs die je binnen krijgt kun je de volgende dag weer goed gebruiken voor wat extra power in de gym!

Waar blijven die tips?!

Misschien vind je mijn aanpak in deze maand wel helemaal niks en blijf je liever strict volgens je voedingsschema eten. Ook niets mis mee hoor, ieder zijn ding. Mocht je dit graag willen doen betekend dit natuurlijk niet dat je niet mee kunt eten tijdens het kerstdiner. Als je hier vooraf een beetje op inspeelt kan dit prima binnen je macro’s passen. In het geval van een kerstdiner kun je je calorieën over de gehele dag “opsparen”. Zorg voor een caloriearm en eiwitrijk ontbijt en pas dit ook toe bij je lunch en tussendoortjes. Zo kan het zomaar zo uitpakken dat je nog 800 calorieën (of meer) overhoudt voor het kerstdiner en misschien zelfs nog wel een dessert.

Tijdens het kerstdiner zijn er natuurlijk ook nog wat trucjes die je toe kunt passen. Laat bijvoorbeeld de patatjes of gebakken aardappelen links liggen en kies voor een lekker stukje vlees of vis (of vleesvervanger natuurlijk) en verse groentes. Mocht je geconfronteerd worden met een lopend buffet, skip dan het stokbrood en de salades op basis van mayonaise. Je zult zien dat er nog genoeg lekkers overblijft om van te genieten.

Merry Christmas

Ik neem ook maar gelijk van de gelegenheid gebruik om jullie een hele fijne, gezellige, sfeervolle en smakelijke kerst toe te wensen. Uiteraard ook namens Cerezo. Welke keuze je qua voeding ook maakt, vergeet niet te genieten!

 

Tagged , , , , ,

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *