7 PRAKTISCHE TIPS OM TE STOPPEN MET OVERETEN

Iedereen doet het wel eens. Of je nu uit eten gaat, op een verjaardag bent of ’s avonds op de bank met een versnapering televisie kijkt. Overeten, meer eten dan je lichaam nodig heeft om te kunnen functioneren, is een onderdeel van onze huidige maatschappij. Opzich niet gek. Eten en drinken is er nu eenmaal in overvloed. Voor nog geen euro heb jij al een pak koekjes in je bezit. Gezond is het echter niet, dat overeten. Want wanneer je regelmatig overeet vergroot je de kans op overgewicht. Toch is stoppen met te veel eten best lastig. Het lijkt zo simpel, gewoon wat minder eten. Nee zeggen tegen een taartje want je hebt geen trek. Hoe komt het toch dat vele van ons het niet bij één à twee koekjes kunnen laten? Vandaag leg ik je uit hoe dat komt en geef ik je tips hoe je direct kunt stoppen met overeten.

Eigenlijk is overeten een resultaat van een ontzettend goed verdienmodel. Fabrieken geven miljoenen, al dan niet meer, uit aan onderzoeken hoe zij nog meer van hun product kunnen verkopen. De onderstaande ‘trucjes’ zijn belangrijke oorzaken van overeten als het gaat om bewerkte producten.

Structuur van het product
Knapperig van buiten en dan smeuïg van binnen. Zelfs de structuur van je voeding maakt dat je dooreet terwijl je eigenlijk al wel genoeg gehad hebt.

Smaak van het product
Dit is hele nare. Er wordt namelijk een bepaalde smaakmaker aan voeding toegevoegd die het beloningssysteem in ons brein activeert. Dat maakt dat het zo lastig is om te stoppen na een handje chips, een stukje chocolade of een koekje.

Geur van een product
Denk maar eens aan een versgebakken appeltaart. Het is niet voor niets dat makelaars je aanraden om je huis tijdens de bezichtigingen naar bepaalde geuren te laten ruiken. Hoe bizar is het dat een appeltaartgeur mensen aanzet tot het kopen van een huis?

Kleursamenstelling van een product
M&M is hier koning in. Wist je dat als je alleen maar bruine M&M’s had je er minder van zou eten? Door de verschillende kleuren pak je toch nog even een blauwe en dan een gele en oja als afsluiting nog handje met wat rode.

Maar hoe stop je overeten? Deze tips zullen je op weg helpen.

Bepaal van te voren je portie
Neem een kleiner bord zodat het lijkt alsof je een enorme portie op je bord hebt. Heb je een bord? Goed, bepaal dan één keer je portie. Het is een valkuil om te weinig te pakken, zorg echt dat je voldoende hebt om na deze maaltijd vol te zitten.

Eet voornamelijk onbewerkte producten
Ik heb nog nooit iemand ontmoet die eindeloos blijft dooreten van walnoten, paprika’s en aardappelen. Met een uitzondering daargelaten, is je lijf prima in staat aan te geven wanneer jij genoeg gehad hebt, tenzij je dus kiest voor onbewerkte producten.

Drink een glas water voor iedere maaltijd
Deze tip is oud maar goud. Sinds ik voor iedere maaltijd een longdrinkglas met water drink overeet ik eigenlijk nooit. In het verleden verwarde ik dorst nogal eens met honger, daar heb ik nu dus geen last meer van.

Eet alle smaken
Hoe eenzijdiger de maaltijd hoe saaier wij het vinden. Zoet komt zelden in onze Westerse keuken voor als het gaat om maaltijden. Niet gek dat menig Nederlander na de avondmaaltijd nog wel een toetje lust. Door zoveel mogelijk smaken als zoet, zuur, bitter, zout en umami in een maaltijd te verwerken, zal je sneller verzadigd zijn na een maaltijd.

Vertel wat je aan het doen bent
Tijdens mijn burn-out heb ik last gehad van eetbuien. Naarmate die erger werden, begon ik me steeds meer te schamen en ‘stiekem’ te eten. Eigenlijk is een eetbui ook niets anders dan overeten. Het keerpunt kwam toen ik mijn moeder en partner vertelde wat er aan de hand was en dat ik daar vanaf wilde. Zij hebben mij daar super in gesteund door op moeilijke momenten grenzen te stellen. Op deze manier lukte het me ineens prima om het bij een stukje chocolade te houden en kon ik er nog van genieten ook.

Eet genoeg over de dag heen
Overdag heb je meestal genoeg te doen. Je bent afgeleid door werk, kinderen of hobby’s en zou zo een maaltijd kunnen overslaan. Totdat je ’s avonds op de stoel ploft en je begint te ontspannen. Dat is het moment dat overeten vaak toeslaat. Dit kun je gemakkelijk voorkomen door overdag voldoende te eten.

Eet gevarieerd en voedzaam
Er zijn een heleboel Nederlanders die ondervoed zijn. Dat klinkt gek omdat inmiddels meer dan helft van onze bevolking overgewicht heeft maar toch is het zo. Je kunt namelijk overgewicht hebben en toch ondervoed zijn. Door gebrek aan voldoende vitamines en mineralen kunnen eetbuien en overeten ontstaan. Probeer dus te variëren in voedzame producten om overeten door ondervoeding te voorkomen.

Liefs, Tessa

Tessa van succesvolzonderdieet.nl is de komende weken gastblogger voor Way of Health. Tessa ging van een burn out naar en fitte en gezonde levensstijl. Daarnaast is ze afslank- en leefstijlcoach. Om de week zal zij één van haar blogs posten. Wil je meer van haar weten dan kun je haar eigen blog bezoeken of haar volgen via Instagram.

Tagged , , , ,

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *