HEALTHY BBQ TIPS

De zomer is begonnen, ook al merken we daar nog niet zo heel erg veel van. De zomer staat voor barbecuen en dat hebben we dan ook al een paar keer gedaan! Een barbecue bestaat hier voornamelijk uit kip (vriendlief is gek op kip!) en stokbrood met kruiden- of zeezoutboter. Nog een salade on the side maar daar houdt het dan ook wel mee op.  Een tijdje geleden poste ik op Instagram de vraag of jullie behoefte hebben aan tips voor een gezonde barbecue. Daar werd positief op gereageerd dus heb ik een aantal tips voor je op een rijtje gezet! Fingers crossed dat je ze snel toe kunt gaan passen!

De valkuil bij een barbecue? Je eet makkelijk te veel en de opties zijn vaak alles behalve gezond; stokbrood, vette sausjes, lekkere drankjes. Zonder dat je het door hebt eet je gemiddeld 2 keer zoveel dan wanneer je een reguliere avondmaaltijd neemt. De eerste tip die ik je dan ook kan geven is; eet voornamelijk vlees of vis! Persoonlijk zou ik dan niet gaan voor bewerkte vleessoorten zoals hamburgers of barbecueworsten vanwege de hoeveelheid calorieën en onnodig toegevoegde suikers (ja, echt, check het ingrediëntenlijstje maar eens!) maar voor een lekker stukje kip, biefstuk, zalm of tonijn. Garnalen zijn trouwens ook een prima optie!

Supermarkten en slagerijen spelen altijd maximaal in op barbecuen, logisch! De vitrines liggen vol met kant en klare pakketten die zo op de barbecue kunnen en dat vinden we makkelijk! Alleen kun je beter kiezen voor het ongekruide, niet gemarineerde vlees. De gebruikte kruidenmixen en marinades bevatten meer suikers dan je in eerste instantie zou verwachten. En besides that, zelf je vlees kruiden en / of marineren is nou ook weer niet zoveel werk én je weet wat je eet!

Een dingetje waar ik mezelf ook vaak schuldig aan maak bij een barbecue; stokbrood eten, heeeel veel stokbrood eten. Zoveel stokbrood eten dat ik daardoor eigenlijk al vol zit. Probeer het bij een paar stukjes te houden. Als je echt zoveel trek hebt dat je niet kunt wachten tot het vlees klaar is, neem dan een beetje groene salade om je maag tevreden te stellen. En daar kom ik gelijk op mijn volgende punt; maak zelf je salades. Een bak aardappelsalade is makkelijk, ook best wel lekker, maar lees het ingrediëntenlijstje even door en je komt tot de conclusie dat het niet een hele gezonde optie is. Voor kant en klare groene salades uit de supermarkt geldt eigenlijk precies hetzelfde. Zelf maken kost iets meer tijd, maar is vaak wel veel lekkerder!

Sausjes kun je overigens ook makkelijk zelf maken. In plaats van de kant en klare satésaus uit de supermarkt kun je bijvoorbeeld ook 300 ml ongezoete kokosmelk mengen met 5 eetlepels natuurlijke pindapasta, voeg een theelepeltje sambal toe en je hebt een heerlijke saus! Als jullie dit leuk vinden kan ik meer recepten delen van gezonde sausjes en spreads, laat maar weten in de reacties!

Oke, last but not least; groente! Gegrilde groente is heerlijk en dit kan ook prima op de barbecue! Je kunt spiesjes maken met bijvoorbeeld aubergine, courgette, paprika en champignons of je legt een verse maïskolf op de barbecue! Fruit is overigens ook een goed alternatief voor een toetje na de barbecue. Gegrilde ananas! Yum!

Heb je wat inspiratie nodig? Bestel dan het BBQ boek; the healthy way van Body en Fitshop! Een superleuk receptenboekje met heerlijke recepten voor een gezonde barbecue!

Zoals je ziet is een gezonde barbecue helemaal niet zo lastig. Een beetje discipline en wat meer werk in de keuken en je bent klaar! Heb je wat aan deze tips gehad? Wil je graag recepten voor gezonde sausjes en spreads? Laat het me weten in de reacties hieronder!


Bron afbeelding

Geef een reactie