WAT GEBEURT ER ALS JE COLLAGEEN GEBRUIKT?

Collageen is zo’n typisch supplement waarvan ik dacht dat het alleen maar nuttig is voor beauty gerelateerde doeleinden. Tot ik dit potje in de webshop van Prozis zag staan en me er in ging verdiepen. Collageen is voor zoveel meer dingen nuttig dat ik besloot een potje in mijn winkelmandje te mikken en het een maand lang te proberen. Mijn bevindingen ga ik uiteraard met je delen.

First things first: wat is collageen precies? Ik zeg je eerlijk, toen ik las waarvan het gemaakt wordt werd ik íets minder enthousiast want het klinkt gewoon niet zo fris. Maar goed, proef je niets van. Collageen is een lichaamseigen eiwit en bevindt zich in al het bindweefsel in je lichaam: van je huid tot aan je gewrichten. Het supplement hierboven wordt echter gewonnen uit dierlijke botten. Collageen is dan ook niet geschikt voor vegetariërs en veganisten. Ik eet grotendeels vegetarisch, maar heb met dit soort zaken niet zoveel moeite. Mijn reden om vegetarisch te eten is namelijk dat ik vlees gewoon niet zo lekker vind.  Collageen is de lijm van je lichaam. Het zorgt voor stevigheid en structuur. Vandaar dat het vaak ingezet wordt in huidverzorging, maar wist je dat collageen super nuttig is wanneer je een actieve levensstijl hebt en veel sport? En zelfs als je dat niet doet, is collageen een aanrader om te gebruiken. Zeggen ze he, of alle claims daadwerkelijk waar zijn gaan we straks zien.

“Ik vind het niet per se heel smerig, ook niet bijzonder lekker, gewoon prima achterover te tikken.”

Ik gebruikte voor deze editie een collageen supplement in poedervorm, deze om precies te zijn. Er zit een lekker smaakje aan waardoor je het makkelijk weg tikt. Je schept 12 gram in een shaker, voegt daar 200 ml water aan toe, shaken en drinken maar. Ik vind het niet per se heel smerig, ook niet bijzonder lekker, gewoon prima achterover te tikken. Van andere merken heb je ook smaakloze varianten en je kunt ook gaan voor een capsule vorm. Ben ik zelf iets minder fan van, de poedervorm wordt naar mijn idee beter opgenomen door je lichaam. Genoeg feitjes nu, laten we gaan kijken wat het doet én of het werkt!

Collageen zou goed zijn voor je darmen doordat het voedsel makkelijker door je darm helpt en het zou zelfs je darmwand kunnen herstellen. Ook zouden chronische ziektes als PDS, de ziekte van Crohn en Colitis Ulcerosa wat kalmeren bij het gebruik van collageen. Nu heb ik (gelukkig!) geen chronische ziekte aan mijn darmen, maar op hun allerbest functioneren doen ze ook weer niet. Hoeveel vezels ik ook eet, hoeveel water ik ook drink, er zijn momenten dat het gewoon allemaal niet zo soepel loopt. Too much information, ik weet het, maar als je wilt weten of het werkt moet ik je dit toch vertellen. Sinds ik collageen gebruik merk ik wel wat verschil namelijk. En ik merk het vooral wanneer ik het even niet heb genomen. Zonder te veel in detail te treden kan ik wel zeggen dat de claim dat collageen goed is voor je darmen best wel eens kan kloppen.

Daarnaast zou collageen goed moeten zijn voor je spieren. Wanneer je bedenkt dat collageen een eiwit is klinkt dat natuurlijk best logisch. Ik eet op dagelijkse basis al een redelijke hoeveelheid eiwitten omdat ik 5 dagen per week aan krachttraining doe. Ik haal het uit mijn voeding, maar ook uit eiwitshakes en de afgelopen weken dus ook uit collageen. De daadwerkelijke werking kan ik moeilijk meten, maar aangezien collageen een natuurlijk eiwit is geloof ik zeker dat het bij zal dragen aan het spierherstel na een training. Wanneer je eiwitshakes liever overslaat omdat het geen natuurlijk product is kan collageen een goede vervanger zijn.

“Nu ben ik met mijn 32 jaar natuurlijk nog niet heel oud, maar sommige delen van mijn lichaam denken daar toch echt anders over.”

Collageen zou ook goed moeten zijn voor je botten, gewrichten en kraakbeen. Wanneer je hier goed over nadenkt is het ook heel logisch: je botten bestaan voor 1/3 uit collageen en kraakbeen voor 2/3. Vanaf je 25e wordt de aanmaak van collageen in je lichaam steeds minder (ongeveer 1% vermindering per jaar) wat uiteindelijk kan zorgen voor broze botten, slijtend kraakbeen en pijnlijke gewrichten. Typische klachten voor oudere mensen en dus (deels) veroorzaakt door een tekort aan collageen. Nu ben ik met mijn 32 jaar natuurlijk nog niet heel oud, maar sommige delen van mijn lichaam denken daar toch echt anders over. Ik heb bijvoorbeeld een knie met een behoorlijk afgesleten knieschijf (kraakbeen) waar ik regelmatig last van heb in de vorm van pijnklachten. Nu is dat niet dagelijks, maar zeker wel wekelijks. Sinds ik collageen gebruik merk ik dat de pijn de afgelopen weken iets aan het afnemen is, de scherpte is er een beetje vanaf. Which is a good thing! Op de overige punten is het lastig oordelen, maar dat collageen helpt tegen de pijn in mijn knie is voor mij reden genoeg om te geloven dat het zeker wat voor je doet. Ik kan me best voorstellen dat het mensen met artrose of artritis ook goed kan ondersteunen.

En laten we ook het beauty gerelateerde effect even meenemen: collageen zou namelijk helpen bij de vermindering van rimpels, cellulite en striae. Je ziet collageen vaak terug als ingrediënt van allerlei soorten crèmes tegen bovenstaande klachten. Geloof ik niet in. Iets wat je op je huid smeert kan nooit voldoende effectief zijn om door te dringen tot de laag waar alles om draait, je bindweefsel. Je bindweefsel van binnenuit verstreken door een collageen supplement is iets wat in mijn hoofd al wat geloofwaardiger klinkt, maar ik zal er heel kort over zijn: na 4 weken collageen te gebruiken heb ik nog steeds wat fijne lijntjes bij mijn ogen als ik boos kijk, mijn cellulite is onverminderd en ook mijn striae zit nog prachtig op zijn plek. Misschien dat de resultaten beter zichtbaar worden op langere termijn, maar ook collageen is geen wondermiddel in deze strijd. Zelfs niet wanneer je het net als ik combineert met gezonde voeding, sport en cuppen (lees hier meer over cuppen tegen cellulite).

“Het voelt gezond aan, glanst mooi en het groeit als een tiet!”

Last but not least zou collageen ook goed zijn voor je haar en nagels. Ook hier ga ik heel kort over zijn. Het effect op mijn nagels merk ik niet, maar mijn haar gaat zeker weten goed op die extra dosis collageen iedere dag. Het voelt gezond aan, glanst mooi en het groeit als een tiet! Nu groeit mijn haar sowieso wel vrij snel, maar ik heb wel het idee dat het momenteel nog iets sneller gaat dan normaal. Daarnaast heb ik van nature vrij droog en breekbaar haar. Doordat ik iedere dag sport was ik ook iedere dag mijn haar en ben ik ook iedere dag in de weer met een fohn en andere stylingtools. Niet per se heel gezond voor je haar, maar het tast de kwaliteit van mijn haar dus niet aan op dit moment.

Collageen zou ook goed zijn voor je bloedvaten, maar het effect is vrij lastig te meten zoals je begrijpt. Al met al ben ik behoorlijk enthousiast over dit supplement en ga ik het toevoegen aan mijn vaste routine. In het collageen supplement van Prozis zit ook magnesium toegevoegd wat extra bijdraagt aan je spieren, botten en gewrichten. En ook nog wat vitamine C wat het collageen in je lichaam versterkt. En nu ben ik natuurlijk benieuwd of jij wel eens een collageen supplement hebt gebruikt en hoe jij dit hebt ervaren!

Geef een reactie