WAT GEBEURT ER ALS JE MET EEN PRE WORKOUT TRAINT?

Na het succes van de vorige editie over fatburners is het vandaag tijd voor een nieuw onderzoekje. Misschien ben ik hier heel erg lonely in, maar ik had dus nog nooit getraind met een pre workout. Er zijn wel eens dagen dat ik een blikje Monster naar binnen giet voor het trainen, maar ook die dagen zijn vrij zeldzaam. Ik train eigenlijk altijd op eigen kracht en pre workouts hebben me eigenlijk nooit getrokken omdat ik het gevoel heb dat het gewoon niet gezond is voor je lichaam. Naast cafeïne zit er vaak nog een heleboel troep in, ik voelde hem gewoon niet zo. Maar uiteraard was ik wel nieuwsgierig naar het effect en dus vroeg ik jullie om aanraders als het om pre workouts gaat. En jullie waren vrij unaniem: de C4 Original Pre Workout van Cellucor. Ik bestelde de smaak orange en ging ermee aan de slag.

“Deze mix zou ervoor moeten zorgen dat je er een geweldige training uit gaat knallen. We’ll see”

Ik kreeg het potje (wat ik overigens schrikbarend klein vond voor de €25,- die ik ervoor betaalde) doordeweeks binnen en besloot hem niet direct te proberen. Ik train doordeweeks namelijk altijd ’s avonds en was bang dat ik wakker zou liggen door alle cafeïne. Het eerste scoopje nam ik dan ook op zaterdagochtend, inmiddels alweer 4 weken geleden. Maar eerst even wat feitjes over de C4: naast cafeïne zit er ook creatine in wat je fysieke prestaties moet verhogen en wat de spiergroei stimuleert bij explosieve krachtinspanningen. Klinkt prima if you ask me. Daarnaast bevat de C4 Beta Alanine (een lichaamseigen aminozuur), Arginine AKG (ook een aminozuur), N-Acetyl Tyrosine (wederom een aminozuur) en vitamine B12. Deze mix zou ervoor moeten zorgen dat je er een geweldige training uit gaat knallen. We’ll see.

“Eenmaal in de sportschool kriebelt mijn hele gezicht en heb ik het gevoel dat ik iets moet gaan doen”

Zaterdagochtend dus. Ik schep een scoopje (6,5 gram) in een shaker, vul die aan met 200 ml water en drink de pre workout weg met mijn rijstwafels met appelstroop. Binnen 5 minuten krijg ik enorme buikpijn. Toeval of reageert mijn lichaam zo heftig op die pre workout?! De buikpijn zakt gelukkig vrij snel weg en we vertrekken richting de sportschool. In de auto erheen beginnen mijn oren te tintelen wat al snel overgaat naar intense kriebels. Heel apart. Cerezo heeft ook een scoopje genomen, maar die merkt op dit punt helemaal niks. Eenmaal in de sportschool kriebelt mijn hele gezicht en heb ik het gevoel dat ik iets moet gaan doen. Ik spring op een fiets als warming up en terwijl ik mijn energie kwijt kan trekken de kriebels gelukkig weg. Deze warming up doe ik overigens iedere training en gaat me prima af, alleen deze keer niet. Na 5 minuten slaat mijn hartslag op hol en word ik enorm misselijk. Ik besluit te stoppen met mn warming up en moet even bijkomen. Dit moet wel door de pre workout komen, want ik heb niks spannends gedaan.

“Ik merk dat ik nét wat makkelijker mijn training doorkom en ook íets meer uithoudingsvermogen heb”

De rest van de training verloopt prima. We trainen op zaterdagochtend altijd benen (en ik billen) wat altijd een vrij intensieve workout is. De misselijkheid blijft het eerste half uur nog aanwezig en verdwijnt daarna net zo snel als het op kwam. Gelukkig. Ik merk dat ik nét wat makkelijker mijn training doorkom en ook íets meer uithoudingsvermogen heb. Cerezo merkt het op dit punt ook, maar heeft verder geen last van bijwerkingen. Maar is dit effect ook zichtbaar op mijn Fitbit? Nu weet ik dat een Fitbit niet 100% accuraat meet maar het geeft zeker een goed beeld. Om dit onderzoekje zo eerlijk mogelijk te doen hebben we exact dezelfde workout gedaan met exact dezelfde gewichten en herhalingen. Op links zie je de workout zonder pre workout en rechts met.

Met de pre workout heb ik een kleine 80 kcal meer verbrandt met dezelfde oefeningen. Ook zie je dat mijn gemiddelde hartslag 10 slagen hoger ligt. Tenslotte zie je ook dat de calorieën verbranding met pre workout iets stabieler is dan zonder de pre workout. Dit moet het effect van de cafeïne en creatine zijn.

Maar dan nog de vraag: hoe lang werkt die pre workout nou eigenlijk door?! Die eerste dag vrij lang kan ik je vertellen. Na deze legday was het tijd voor boodschappen, daarna had ik zoveel energie dat ik de hele keuken heb aangepakt (lees: lades leegtrekken, alles controleren op houdbaarheid en vervolgens alles schoonmaken) en zelfs daarna was er nog genoeg energie over om nog 4 kilometer te wandelen met een gemiddelde hartslag van 124 bpm. Lekker tempootje zeg maar. Achteraf dus een hele verstandige keuze om geen scoopje te nemen wanneer ik ’s avonds train.

“Inmiddels is het 2 weken geleden dat ik mijn laatste scoopje nam en dat is niet omdat het potje leeg is”

De volgende dag nam ik de pre workout weer. Deze keer niet tegelijk met mijn ontbijt maar er na, in de hoop iets minder last te krijgen van bijwerkingen. De misselijkheid was een stuk minder, maar de kriebels in mijn oren en gezicht waren weer aanwezig. Niet per se heel vervelend overigens, het is vooral een heel apart gevoel. Helaas werkt deze manier van innemen niet iedere keer. Inmiddels is het 2 weken geleden dat ik mijn laatste scoopje nam en dat is niet omdat het potje leeg is. Ik ben zo intens misselijk geweest van het laatste scoopje dat ik er klaar mee ben. Optimaal trainen lukte niet en ik heb tussen mijn sets veel rust moeten nemen om een beetje bij te komen. Dan voel ik me toch echt liever fit en train ik maar íets minder intensief. It’s not worth it for me.

Nu is het wel zo dat Cerezo helemaal nergens last van heeft gehad en dus ook nog steeds gebruik maakt van de C4 als we in het weekend trainen. Ik denk ook dat het heel persoonlijk is hoe je op een product als een pre workout reageert. Ik weet van mezelf dat mijn lichaam vrij heftig kan reageren op cafeïne, maar in de C4 zit 150 mg cafeïne terwijl in de Perfect Cuts uit de vorige editie van ‘wat gebeurt er als…’ 250 mg cafeïne zit. Ik had deze reactie dan ook niet helemaal verwacht. Misschien dat de combinatie met creatine voor mij gewoon niet zo lekker werkt. En dat terwijl creatine één van mijn volgende onderzoekjes zou worden. Misschien moet ik daar toch nog eens even over nadenken.

Ik ben wel benieuwd hoe jouw ervaringen zijn met pre workouts. Herken je je in mijn verhaal of heb je net als Cerezo nergens last van? Let me know!

4 thoughts on “WAT GEBEURT ER ALS JE MET EEN PRE WORKOUT TRAINT?

  1. Gökhan

    Hey Linda,

    Heel toevallig wilde ik vanaf morgen ook beginnen met de C4. Ik heb 7 jaar geleden als laatst pre-workout gebruikt dus ben benieuwd hoe ik er op ga reageren. Die tintelingen zijn normaal, maar je verhaal gelezen te hebben ga ik ook zaterdag beginnen aangezien ik doordeweeks ‘s avonds train en geen zin heb om in bed te stuiteren! Ik denk overigens ook het lichaam van een man en vrouw anders reageert op C4, maar dit is slechts een voorbarige aanname van mij. Die misselijkheid had ik overigens niet verwachr, dus ben echt benieuwd hoe het bij mij aan gaat slaan.

    In ieder geval fijn om jouw ervaring gelezen te hebben. Dan ben je toch iets meer voorbereid 🙂

    1. wayofhealth

      Hi Gökhan!

      Denk inderdaad ook wel dat er een verschil is in reactie tussen mannen en vrouwen, dat heb ik ook wel letterlijk terug gezien tijdens het gebruik. De misselijkheid was voor mij ook wel een verrassing hoor, maar ben dan ook absoluut geen cafeïne gewend. Drink geen koffie, alleen heel af en toe een energy drankje.
      Anyway, succes! Ben benieuwd hoe het je gaat bevallen!

  2. Gökhan Kadioglu

    Hi Linda,

    Inmiddels heb ik de C4 al een paar dagen gebruikt en lichamelijk merk ik dat ik wat tintelingen krijg in mijn handen en gezicht, wat volgens een vriend van mij komt door de beta-alanine (aminozuren). Verder merk ik dat ik een mentale boost krijg, iets langer kan doortrainen en dat mijn hart nu net zoals bij jou ongeveer zo’n 10 slagen per minuut meer maakt gemiddeld. Bij krachttraining is dit voor mij een groot pluspunt aangezien ik nu met 135 BPM structueel in de vetverbrandingszone zit 😄. Verder ben ik ook totaal geen cafeïne drinker. Drink zelden koffie of energiedranken. Maar desondanks kan mijn lichaam dit erg goed hendelen, want ik heb gelukkig (ondanks dat ik donderdagavond ben gaan trainen) geen slaapproblemen gehad. Ook had ik geen last van misselijkheid gelukkig :).

    Ik denk dat ieder lichaam anders op reageert op de C4 en andere pre-workouts. Persoonlijk vind ik dit geen geweldige pre-workout aangezien ik ook pre-workouts heb gebruikt waarbij ik minimale tintelingen kreeg maar desondanks een stuk intenser en zwaarder kon trainen. Zoiets wilde ik dit keer echter niet aanschaffen aangezien ik na 7 jaar weer een pre-workout in neem. Was dus ook erg benieuwd hoe mijn lichaam er op zou reageren.

    Anyway, ieder lichaam reageert er anders op denk ik. Wat voor mij niet goed is, kan voor jou goed zijn en vice versa 🙂. C4 werkt prima bij mij, maar niet ‘wow’.

    Groetjes,

    Gökhan

    1. wayofhealth

      Helemaal met je eens hoor! En ik ging trouwens voor de C4 omdat het een vrij milde pre workout is, klopt dus wel met jouw ervaring 😉

Geef een reactie