HEALTHY ON A BUDGET

Er bestaat een illusie dat gezond eten veel duurder is dan ongezond eten. Dit is alleen niet helemaal waar. Wanneer ik kijk naar het geld wat ik kwijt was aan boodschappen toen ik ongezond leefde was dat zelfs meer dan nu ik gezonder leef. Ik weet nog dat het me verbaasde, want ook ik was er zeker van dat ik meer geld kwijt zou zijn aan mijn wekelijkse boodschappen toen ik besloot gezonder te gaan leven. Nog een reden om gezonder te gaan leven dus, het is ook nog eens beter voor je bankrekening. Win-win situaties zijn altijd fijn, toch?!

Ik wil wel gelijk even benadrukken dat dit alleen de wekelijkse boodschappen betreft. Met mijn besluit om gezonder te gaan leven ben ik ook nog eens veel gaan sporten. Doordat ik veel sport heb ik meer eiwitten nodig en gebruik ik met enige regelmaat eiwitshakes en -repen. Deze kosten had ik voorheen natuurlijk niet en zijn er nu wel bij gekomen. Maar met mijn besluit om gezonder te leven stopte ik ook met roken. Die kosten zijn dus eigenlijk naar de supplementen gegaan waardoor ik onderaan de streep weinig verschil merk. Dit hoef voor jou natuurlijk niet van toepassing te zijn, vandaar dat ik supplementen voor nu even buiten beschouwing zal houden.

Maar let’s get to the point: healthy on a budget, hoe doe je dat? Ik ga mijn 5 beste tips met je delen!

Maak een boodschappenlijstje voor de hele week
Ik doe zelf 2 keer in de week boodschappen. Op zaterdag haal ik alles voor zaterdag t/m dinsdag en op dinsdag alles voor de rest van de week. Dit is meer omdat ik soms nog al wispelturig kan zijn in wat ik wil eten. Plan ik dit voor een hele week in dan is de kans groot dat ik op vrijdag niet wil eten wat er op de planning staat en richting de supermarkt rij voor iets anders. En dat is precies wat je wilt vermijden. Iedere keer dat je in de supermarkt komt neem je toch weer iets mee wat je eigenlijk niet nodig hebt. Wanneer je je weekmenu vooruit plant weet je precies wat je nodig hebt en kun je heel doelgericht je boodschappen bij elkaar zoeken. Voordeel is ook dat je op het moment dat je je lijstje gaat maken precies weet wat je nog in huis hebt zodat je zeker weet dat je niets koopt wat je al hebt.

Koop ingevroren groente en fruit
Mocht je denken dat dit niet zo gezond is als verse groente en fruit, dat is inmiddels wel een beetje achterhaald. De meeste ingevroren varianten zijn direct van het land ingevroren en bevatten daardoor alle gezonde eigenschappen. Wanneer je op het ingrediëntenlijstje kijkt zie je vaak ook dat er niets aan toegevoegd is. Ik ben bijvoorbeeld gek op snijbonen en ik koop deze altijd ingevroren in een zak van 400 gram van Bonduelle, hiervoor betaal ik €1,25. Voor 400 gram verse snijbonen betaal je als snel een euro meer. Diepgevroren fruit gebruik ik standaard in mijn smoothies. Een doosje ingevroren aardbeien van 225 gram kost €1,13. Eenzelfde doosje van de verse variant kost ongeveer 3 keer zoveel. Ik moet er wel eerlijk bij zeggen dat ik ingevroren fruit niet lekker vind om gewoon op te eten.

Koop groter in
Heb je 2 zoete aardappels nodig, dan kun je die natuurlijk los kopen. Maar wanneer je weet dat je ze volgende week weer wilt eten kun je net zo goed een kilo verpakking meenemen. Je kunt ze prima bewaren en onder de streep ben je voordeliger uit. Dit geldt ook voor paprika’s, gewone aardappelen en uien. Dit trucje kun je ook toepassen op rijst, de grote balen rijst zijn vaak voordeliger dan de kleine pakjes. Moet je natuurlijk wel de ruimte hebben om het te bewaren.

Eet minder vlees
Dit doe ik zelf ook. Ik eet het eigenlijk nooit meer, behalve wanneer vriendlief ontzettende trek heeft in kip. Vlees is de laatste tijd alleen maar duurder geworden, wat ik overigens terecht vind hoor. In plaats van vlees eet ik vleesvervangers, eieren of peulvruchten om mijn eiwitten binnen te krijgen. Of het gezonder voor je is wil ik in het midden laten, mijn keuze om minder vlees te eten heeft niets met idealen te maken maar met het feit dat ik gewoon niet zo gek ben op vlees. Beter voor je budget is het in ieder geval wel. Voor 2 kipfilets van 200 gram per stuk betaal je gemiddeld een kleine €4,-. Voor een pak tempeh van 400 gram betaal je nog niet eens €2,-. You do the math!

Mealpreppen
Dit is niet alleen handig wanneer je een strak voedingsschema volgt, maar ook wanneer je budget niet zo groot is. Wanneer je je boodschappen groter in gaat kopen kun je meerdere porties tegelijk bereiden. Deze porties kun je invriezen zodat je deze op een later moment kunt eten. Ideaal wanneer je bijvoorbeeld een keer laat thuis bent. In plaats van een diepvries pizza kopen in de supermarkt kun je ook iets uit je eigen vriezer pakken. Kost niets extra, is gezond en ligt even snel op je bord. Wat ook kan is dat je het restje van je avondmaaltijd van vandaag morgen meeneemt als lunch. Zo hoef je niets weg te gooien én je komt ook niet in de verleiding om snel een broodje te halen in de stad. Dit kun je ook toepassen op snacks. Bak op zondag een bananenbrood, snij in plakken en vries ze in zodat je de rest van de week een gezonde snack hebt. Of bak een grote lading granola in de oven en bewaar deze in een luchtdichte pot, met z’n tweeën kun je daar makkelijk een week van eten.

Met deze tips kun jij gezond, lekker en budgetproof eten! Heb je nog andere tips? Laat het me dan zeker even weten. Je kunt hieronder een reactie achterlaten, op Facebook of via Instagram.

Volg je me al op Facebook & Instagram?

Geef een reactie