GEEN RESULTAAT?

Je kent het wel, aan het einde van de dag zit je op de bank en heb je een voldaan gevoel. Je kijkt in je My Fitness Pal en je ziet dat je weer netjes je waardes hebt gegeten.  Yes! Weer een stap dichter bij je doel! Dat droomlichaam komt steeds dichterbij.  Dit gevoel op de bank heb je al 2 weken lang, maar wanneer je in de spiegel kijkt of op de weegschaal staat zie je geen echte verandering. Je baalt als een stekker. “Ik ben toch lekker bezig want ik haal steeds mijn waardes” denk je. Waarom zie ik nu geen resultaat?

Dit heeft alles te maken met je energiebalans.  Je hoort links en rechts wel eens over energiebalans. Iedereen heeft het tegenwoordig over energiebalans. In de voetbalkantine, op het werk, noem maar op. Deze energie wordt uitgedrukt in kilocalorieën (kcal). Je lichaam blijft in balans qua gewicht als de hoeveelheid energie die je binnenkrijgt, gelijk is aan de energie die je lichaam gebruikt. Wanneer je gewicht wil verliezen, moet je dus minder energie binnenkrijgen dan je verbruikt. Dit is leidend voor je resultaat.

Maar je ziet maar geen resultaat.  Je staat op,  je neemt een heerlijk bakje koffie en je maakt een havermoutje klaar… oh ja, nog even leuk versieren voor die post op insta. Maar track je deze kcal ook wel? Ik neem mijn omega 3 pillen… worden deze ook wel getrackt? De koffiemelk en suiker die je in de koffie gooit, track je deze wel? Ik ben nu een ontzettende mierenneuker, dat weet ik, maar het telt wel mee.

En dan op het werk, je loopt steeds langs die pot met koekjes/drop en soms neem je er eentje… ach eentje maakt niks uit.. dit doe je dagelijks… reken dit eens uit op een week.  Dan kom je in de avond thuis, ga je heerlijk koken voor jou en je partner. Pannetje op het vuur, je giet de halve fles olie uit in de pan.  Je gaat biefstuk, krieltjes en broccoli eten want dit pas binnen jouw budget, maar heb je ook die olijfolie getrackt? Gooi jij wat ketchup of mayo bij de krieltjes?  Vergeet dit ook niet te tracken.

Wees geen sloddervos en vergeet niet de kleine dingen die je eet. Al die kleine dingen bevatten namelijk bij elkaar toch een hoop kcal en kunnen net het verschil maken waardoor jouw energiebalans net niet genoeg op orde is om resultaat te behalen.

Liefs, Danny

Geef een reactie