WELKE GRANOLA IS HET GEZONDST?!

Het is wederom tijd voor iets nieuws op Way of Health. Via Instagram krijg ik namelijk regelmatig vragen over welke producten nou de gezondste optie zijn. Daarom leek het me leuk om dit met enige regelmaat terug te laten komen. Ik zal alle voedingswaarden voor je op een rijtje zetten en daaruit mijn conclusie trekken. Vandaag beginnen we met granola. Persoonlijk ben ik er hartstikke gek op alleen eet ik het veel te weinig. Een bewuste keuze trouwens, want granola is een grote bron van koolhydraten en die koolhydraten heb ik liever wat later op de dag dan gelijk bij mijn ontbijt. Neemt niet weg dat het een super fijn product is wat in allerlei geuren, kleuren, soorten en smaken te verkrijgen is. Ik ga 6 verschillende soorten granola voor je vergelijken die in bijna iedere supermarkt te verkrijgen zijn. Ik ga hierbij niet heel diep in op de ingrediënten maar leg de focus voornamelijk op de voedingswaarden van ieder product. Let’s do this!

Uiteraard is eigen gemaakte granola de aller gezondste optie, maar niet iedereen vindt het leuk om zelf aan de slag te gaan in de keuken. Dat gezegd hebbende, kunnen we écht beginnen.

Eat Natural Super Granola – kokosnoot, amandelen & cacao


Ingrediënten: 37% volkoren haver, honing, 12% geschaafde kokosnoot, speltvlokken, raapzaadolie, 7% amandelen, 4% cacao.

Quaker Havermout Granola Original

Ingrediënten: 56% volkoren havermout, glucosestroop, suiker, 5% volkoren tarwe, zonnebloemolie, 2% volkoren rijstebloem, tarwebloem, honing, melasse, antioxidant (tocopherol extract).

Wat me hier gelijk opvalt is de 4 verschillende vormen van suiker die gebruikt zijn. Glucosestroop, suiker, honing en melasse. Why Quaker?! Je zou denken dat 1 vorm van suiker voldoende is. Maar goed, next!

Dorset Cereals Honey Granola

Ingrediënten: 35% havervlokken, 16% zonnebloempitten, 10% geschaafde amandelen, 5% pecannoten, 15% honing, rogge vlokken, zonnebloemolie, natuurlijke vanille smaakstoffen, zout.

FUEL10K Protein Boosted Chunky Chocolate Granola

Ingrediënten: 43% volkoren havervlokken, suiker, 10% pure chocolade, tarwegluten, rijstmeel, zonnebloemolie, glucose-fructosestroop, volkoren tarwevlokken, pompoenzaden, geraspte kokosnoot, magere cacaopoeder, dextrose, natuurlijk aroma, caramelsiroop, vitaminemix, zout, antioxidant (tocoferolrijk extract).

So far het meest uitgebreide ingrediëntenlijstje en wederom 4 vormen van suiker…

AH Granola

Ingrediënten: 71% volkoren havervlok, 15% honing, 6,5% zonnebloemolie, 4% zonnebloempit, 3% pompoenpit, natuurlijk vanillearoma, zout, karamelstroop, antioxidant (E306).

Raw Organic Food Granola gekiemde boekweit cacao

Ingrediënten: 61% gekiemde boekweit, dadel, kokoschips, 8% cacaopoeder, kokosolie, kokospalmsuiker. 

Tijd voor de conclusie. De ingrediënten wisselen sterk per merk. Zo is het ene merk dol op het toevoegen van suiker en het andere merk iets minder, maar hoe zit het met de voedingswaarden.

Ik zal je eerlijk zeggen dat ik enigszins verrast was door de resultaten. Zo had ik bijvoorbeeld verwacht dat de Quaker Havermout Granola veel hoger zou zitten in suikers, terwijl hij uiteindelijk de minste suikers bevat. Bijzonder, maar goed, de feiten liegen niet!

Calorieën
Wanneer je wilt gaan voor de minste calorieën per 100 gram dan is de granola van Raw Organic Food je vriend en de granola van Dorset Cereals je vijand.

Suikers
Wanneer je wilt gaan voor de minste suikers dan zijn ze eigenlijk allemaal aan te raden behalve de granola van FUEL10K. Jeetje, bijna de helft van de koolhydraten bestaat uit suikers.

Eiwitten
Wanneer je wilt gaan voor de meeste eiwitten dan moet je wel bij de granola van FUEL10K zijn, de load aan suikers moet je dan wel voor lief nemen. Een ander goed alternatief met minder suikers is de granola van Dorset Cereals en de granola van AH huismerk.

Zout
Moet of wil je letten op je zout inname dan zou ik de granola van FUEL10K toch weer overslaan, en zo ook de granola van Eat Natural. Wederom is de granola van Raw Organic Food dan de beste keuze, of de granola van Quaker.

Ik hoop dat ik je een beetje heb kunnen helpen met het maken van de gezondste keuze. Uiteraard is gezond een relatief begrip en heeft ieder mens een andere definitie van gezond. Ik wil uit dit lijstje dan ook geen “winnaar” kiezen, dit is aan jezelf. Mijn favoriete granola heb ik ook meegenomen in deze test, namelijk die van Eat Natural en die komt vrij neutraal uit de test waardoor ik voor mezelf kan concluderen dat ik een prima keuze maak als ik deze wil eten. Ik ben benieuwd of jouw favoriete granola er tussen zit en wat je van de resultaten vindt!

Heb je suggesties voor de volgende vergelijking laat het dan even weten in de reacties hieronder, via Facebook of via Instagram!

Volg je me al op Facebook & Instagram?

Geef een reactie