THE FITGIRL TAG

Afgelopen zomer plaatste ik de 50 facts about me tag en tegen alle verwachtingen in werd hij best goed door jullie ontvangen. Ik heb een beetje een ongoing struggle met hoe persoonlijk ik mijn blog moet maken. De ene kant van mij zegt dat ik dit zo min mogelijk moet doen en bij de onderwerpen moet blijven waar het in eerste instantie om gaat. De andere kant van mij zegt dat een stukje persoonlijkheid absoluut geen kwaad kan. En dat is eigenlijk ook wel gebleken. Daarom vandaag weer een tag, en dit keer een tag die in beide straatjes past. Een stukje van mij persoonlijk en een stukje wat perfect bij Way of Health past. Ondanks het feit dat ik de rillingen krijg van de term “fitgirl” gaan we er gewoon aan beginnen. 

Wat betekent de term “fitgirl” voor jou?
Dat is een goeie binnenkomer na mijn opmerking dat ik er de rillingen van krijg he?! Deze term betekent dan ook niet per se iets voor me, het is een hokje en daar ben ik gewoon niet zo dol op. Ben je een “fitgirl” wanneer je helemaal strak in je velletje zit? Ben je een “fitgirl” wanneer je 80% van de tijd gezond leeft en 20% van de tijd durft te genieten? Ik weet het niet.

Wat voor sport beoefen je?
Op dit moment eigenlijk alleen krachttraining en dat zo’n 4 keer per week. Voorheen deed ik hier ook nog minimaal 2 LISS workouts bij per week maar vanwege mijn knieklachten en de peesontsteking in mijn voet komt dit er niet echt van.

Hoeveel uur per week sport je gemiddeld?
Gemiddeld wel een uur of 5 per week. Door alle blessures van de laatste tijd (knieschijf struggles, peesontsteking in mijn voet) komt er vrij weinig van mijn LISS workouts. As we speak heb ik die weer opgepakt en train ik makkelijk 7 uur per week.

Sport je liever alleen of met anderen samen?
Mijn eerste ingeving is eigenlijk dat ik liever alleen sport. Ik sport namelijk om te sporten en niet om andere sociale activiteiten uit te voeren. Ik merk dat wanneer ik in het verleden met vriendinnen ging sporten ik mijn energie meer stak in het kletsen dan in het sporten zelf en dat vind ik nu eigenlijk zonde van mijn tijd. Maar er is één grote uitzondering. Ik vind het namelijk wel fijn om samen te sporten met vriendlief. Hij heeft precies mijn mentaliteit en dat werkt top. Het is natuurlijk niet zo dat we geen woord wisselen tijdens een workout, maar het is ook niet dat we er een sociale activiteit van maken. Waarom zouden we ook, we wonen samen dus we hebben tijd genoeg om dat soort zaken te spreken. Daarnaast is zijn hulp best fijn wanneer ik mijn laatste herhalingen net niet meer op eigen kracht kan en hij me een beetje kan helpen.

Wat doe je als je geen motivatie hebt om te sporten?
Stiekem komt dit best wel vaak voor. In het weekend eigenlijk niet, maar wel wanneer ik een drukke werkdag achter de rug heb. Ik probeer mezelf dan te motiveren door me te focussen op mijn doel. Die spiermassa gaat niet groeien wanneer ik met mijn luie kont op de bank ga hangen. Mocht dat niet helpen dat is vriendlief de ultieme motivator en dat komt weer door zijn mentaliteit. Als hij iets wil dan gaat hij er ook voor de volle 100% voor en een workout skippen is dan ook iets wat hij niet kent. Soms vervloek ik hem ervoor, maar over het algemeen ben ik er super blij mee. Zonder hem zou ik stiekem best wel vaak een workout overslaan denk ik.

Wat vind je het moeilijkste aan deze levensstijl?
Op dit moment is het vooral mijn voeding. Gezond eten is soms gewoon lastig. Het inplannen van je voeding voor de juiste macro’s ook. De laatste tijd heb ik nogal eens het gevoel dat ik iets mis en dat komt voornamelijk door mijn omgeving. Wanneer er op mijn werk bijvoorbeeld getrakteerd wordt zit iedereen om mij heen er heerlijk van te genieten. En ondanks het feit dat ik ook best een taartje zou lusten zeg ik nee. Ik weet precies waarvoor ik het laat staan en aan het einde van de dag ben ik er ook absoluut blij mee, maar ondanks dat is het niet altijd even leuk.

Waar kun je je aan irriteren tijdens het sporten?
Aan mensen die hun tijd voornamelijk besteden aan het voeren van uitgebreide gesprekken in de sportschool. Ik snap dat gewoon niet. Het leidt me ook af omdat ik me er mateloos aan ga irriteren. Misschien meer mijn eigen probleem hoor, ik zou het op zich ook op kunnen lossen door oordopjes in te doen en muziek te luisteren maar sporten met oordopjes is ook iets wat ik irritant vind. Draadloze oordopjes staan dan ook nog op mijn wishlist.

Heb jij sport apps die je vaak gebruikt?
Ik gebruik My Fitness Pal om mijn voeding te tracken en ik gebruik de Polar Flow App om mijn trainingsresultaten te bekijken. Ik heb vroeger wel eens workout apps gebruikt, maar sinds ik de trainingsschema’s van Health Advies Breda volg gebruik ik deze eigenlijk nooit meer.

Wat is volgens jou één van de grootste fabels op sportgebied?
Dat je vet kunt verbranden door maximaal tekeer te gaan op cardio apparatuur. Ik hoor zo vaak om me heen dat mensen bijvoorbeeld gaan hardlopen omdat ze wat vetjes kwijt willen. Het enige waar je op dat moment aan werkt is je conditie. Op zich helemaal niet verkeerd natuurlijk, maar wanneer je je focus op vetverbranding wilt leggen kun je beter op lage intensiteit trainen en dat combineren met krachttraining. En nee, van krachttraining word je als vrouw niet breed!

Wat is je favoriete workout?
Eigenlijk heb ik geen echte favoriet, ik vind alles best leuk om te doen. Maar als ik dan toch moet kiezen denk ik dat ik toch ga voor legday. Het is een beetje een haat-liefde verhouding want ik ga 100 keer kapot tijdens zo’n training maar uiteindelijk geeft me dat ook juist weer een enorm voldaan gevoel. Ik ben ook wel een liefhebber van trainen met een hoge intensiteit, dat rusten tussendoor vind ik overigens ook vaak zonde van mijn tijd.

Neem de tag gerust over als je dat leuk vindt. En als je vaker dit soort dingen voorbij wilt zien komen laat het me dan zeker even weten in de reacties hieronder!

Volg je me al op Facebook & Instagram?

Geef een reactie