5 TIPS VOOR EEN FIJNE LISS WORKOUT

LISS is met stip op 1 mijn meest favoriete vorm van cardio. De enige vorm die ik kan waarderen eigenlijk, cardio en ik zijn nooit goede vrienden geweest. Tot ik kennis maakte met LISS toen ik de Bikini Body Guide van Kayla Itsines volgde. In eerste instantie had ik er ab-so-luut geen zin in, want: cardio, bah! Maar goed, ik ben vrij goed in streng zijn voor mezelf en dus besloot ik er maar gewoon voor te gaan. En dat beviel zo goed dat ik het nu nog steeds doe terwijl ik de Bikini Body Guide al bijna een jaar niet meer volg. Inmiddels heb ik heel wat tips en trucs verzameld om mijn LISS workout zo comfortabel mogelijk te laten verlopen en die wil ik vandaag dan ook graag met je delen.

Maar eerst, wat is LISS? Ik kan me zo voorstellen dat je misschien nog nooit van dit begrip hebt gehoord. LISS staat voor Low Intensity Steady State wat zoveel betekend als lage intensiteit cardio. Ik hoor je denken: leuk, maar wat heb ik eraan? Meer dan je in eerste instantie zou denken. Wanneer je een LISS workout op een constant tempo uitvoert voor minimaal 35 minuten gaat je lichaam haar energie halen uit de opgeslagen vetten. Wanneer je hoge intensiteit cardio doet heeft je lichaam snellere energiebronnen nodig waardoor je lichaam haar energie uit koolhydraten gaat halen. Kort door de bocht is LISS dus gunstiger voor je vetverbranding dan een duurtraining. Zelf combineer ik LISS met krachttraining zodat mijn lichaam niet kan wennen aan de lage intensiteit trainingen waardoor het effect maximaal blijft. Maar zoals bij iedere workout zijn er ook bij LISS kleine dingetjes die je workout net iets fijner maken. Tijd voor mijn 5 beste tips.

Tights
Niets vervelender dan afzakkende tights. Ben je heerlijk onderweg en ineens voel je je tight steeds verder zakken. Ophijsen en weer verder om dit cirkeltje de rest van je workout te blijven herhalen. Een fijne tight scheelt je echt een heleboel irritaties, en ik spreek uit ervaring. Zelf ben ik groot fan van high waisted tights, op de één of andere manier zakken deze niet zo snel af. Mijn favoriete merken zijn Nike en Stronger. Deze tights zakken niet eens af bij het squatten.

Mobiele telefoon
Nu is het misschien heel obvious dat je niet met een lege telefoon op pad gaat, maar toch kan het gebeuren dat ondanks het feit dat je telefoon voldoende opgeladen was toen je vertrok hij halverwege uit valt. Ik heb vaak Strava aan wanneer ik ga lopen én ook nog mijn muziek, als het dan ook nog eens heel warm of heel koud is heeft mijn batterij er niet altijd evenveel zin in. Oplossing? Ik heb altijd een kleine powerbank bij me met ingebouwde zonnecellen. Mocht ik mijn powerbank vergeten op te laden dan kan de zon altijd nog een beetje helpen.

Fijne muziek
Muziek is voor mij de perfecte manier om me te focussen op mijn workout. Vooral de juiste beats zorgen ervoor dat ik mijn tempo goed aan kan blijven houden, maar het zorgt er ook voor dat de tijd voorbij vliegt. Ik vind het heerlijk; zonnetje in mijn gezicht, lekker muziekje in mijn oor en gaan. Soms vind ik het zelfs jammer dat ik al bijna thuis ben.

De juiste headphones
Dit is best wel een dingetje vind ik zelf. Ik heb namelijk een kleine haat-liefde verhouding met headphones. In ear headphones vallen vaak uit mijn oren. Als ik dan een fijn formaatje heb gevonden zit het lange snoer weer gigantisch in de weg. On ear headphones zijn ook geen optie want mijn oren gaan er pijn van doen. Ik werd dan ook heel erg blij van de draadloze in ear headphones van Sudio Sweden. Via bluetooth te verbinden met mijn iPhone en je krijgt er verschillende dopjes bij zodat er altijd wel een formaatje bij zit wat goed in je oor past. Geen snoer meer wat in de weg hangt, goed geluid en laten we eerlijk zijn; ze zien er ook nog eens prachtig uit. Het oog wil ook wat, ook wanneer je aan het sporten bent. Nog een leuk detail is dat je met deze headphones zelfs je telefoon op kunt nemen als je gebeld wordt door de ingebouwde microfoon en afstandsbediening. Als je verliefd kon worden op gadgets, dan werd ik verliefd op deze headphones!

Mindset
Last but not least misschien wel mijn allerbelangrijkste tip. Mocht je net als ik geen voorstander zijn van cardio dan herken je vast wel het gevoel van de handdoek in de ring gooien. Vooral in het begin had ik er geen zin in, wilde ik na 10 minuten omdraaien om weer naar huis te gaan want cardio is stom. Houd op zulke momenten altijd je doel voor ogen. Je wilt je vetverbranding een boost geven, je weet dat je daar minimaal 35 minuten voor moet lopen en dat vervolgens iedere stap die je na die 35 minuten zet, een stap dichter bij jouw droomlichaam is. Daarnaast kan het ook helpen om met iemand samen te gaan lopen. Zo is vriendlief mijn allergrootste motivator geweest. Hij daagde me uit en ik zou mezelf niet zijn als ik mezelf dan niet zou willen bewijzen. Ruim een jaar later zijn de rollen omgedraaid en vraag ik aan hem of hij mee gaat in plaats van andersom of ga ik prima 1,5 uur in mijn eentje op pad in mijn favoriete tight, met mijn powerbank, draadloze headphones en een fijn muziekje.

Behalve mijn tips heb ik ook nog een kleine verrassing voor je. Omdat ik zo rete enthousiast ben over de headphones van Sudio Sweden heb ik een kortingscode voor je geregeld. Wanneer je een bestelling plaatst op sudiosweden.com  en de kortingscode WayofHealth invult krijg je 15% korting op jouw aankoop. En geloof me, it’s definitely worth it!

Volg je me al op Facebook & Instagram?

Geef een reactie