FIT | GOEDE VOORNEMENS?

Allereerst wil ik je het allerbeste wensen voor 2017! Ik hoop dat je een leuke jaarwisseling hebt gehad en dat je al je gestelde doelen voor 2017 mag halen! Maar nu is het 1 januari en dat staat toch eigenlijk wel een beetje symbool voor goede voornemens. Ik denk dat iedereen ze wel eens heeft gehad en velen zullen er ook een beetje sceptisch over zijn, net als ik trouwens. In mijn ogen zijn goede voornemens vaak gedoemd om te mislukken. Want als je écht wilt stoppen met roken, waarom wacht je dan tot 1 januari en begin je er niet gelijk mee? Maar goed, makkelijk gezegd natuurlijk, dat weet ik als geen ander. En stiekem houden we allemaal wel een beetje van uitstelgedrag natuurlijk. Maar wat als je dit jaar je goede voornemens wél wilt laten slagen?! Ik heb wat tips voor je verzameld waarmee je hopelijk een stuk verder komt!

Zet je goede voornemens om in doelen
Dit is misschien wel de allerbelangrijkste tip die ik je kan geven. Vaak is een goed voornemen te breed om er concreet mee aan de slag te gaan. Stel dat het je goede voornemen is om gezonder te gaan leven. Maar wat is gezonder leven? Voor mij is gezonder leven dat ik nog meer kies voor onbewerkte producten en zoveel mogelijk pure voedingsstoffen binnen krijg. Maar misschien eet jij iedere avond een pak koekjes en een zak chips leeg en spoel je die weg met een halve liter cola. Dan leef je al gezonder wanneer je stopt met deze gewoontes. Stel jezelf in deze situatie bijvoorbeeld het doel om minder te snoepen, dit is een specifieker voornemen en daardoor makkelijker te behalen. Aankomende week zal er een blog online komen waarin ik mijn tips met je deel om stap voor stap een gezondere levensstijl te krijgen, misschien helpen deze tips je ook wel met het behalen van je goede voornemen.

Focus je op één goed voornemen tegelijk
Vaak hebben we een hele lijst aan goede voornemens waar we vanaf 1 januari mee aan de slag willen. Daar gaat het eigenlijk al mis. Het is namelijk bewezen dat je minder wilskracht en doorzettingsvermogen hebt wanneer je jezelf moet focussen op meerdere doelen. Het gezonder willen leven én meer willen sporten én willen stoppen met roken kun je dus beter opdelen in fases. Zorg dat je je eerste voornemen om hebt gebogen tot een gewoonte voor je aan de volgende verandering gaat beginnen. Het afgelopen jaar heb ik dit precies zo aangepakt. Ik begon in januari gezonder te eten, in februari pakte ik het sporten weer op en in maart stopte ik met roken. Tot op de dag van vandaag houd ik ze nog steeds allemaal vol.

Houd je progressie bij
Dit helpt niet alleen wanneer je probeert wat kilootjes kwijt te raken of wanneer je probeert je vetpercentage te verlagen. Dit helpt ook wanneer je een goed voornemen wilt behalen. Een doel is tenslotte een doel en progressie is altijd motiverend. Wanneer je bijvoorbeeld af wilt vallen wil ik je bijna verplichten om foto’s van jezelf te maken voor je aan je proces begint. Meet jezelf en schrijf de centimeters met de betreffende datum op in een notitieboekje en ga ook op de weegschaal staan. Doe dit om de week en je zult jezelf verbazen. Niets is fijner dan zwart op wit zien dat je steeds dichterbij je doel komt. Is het je doel om te stoppen met roken, dan kun je dit bijhouden in een app. Ik vond het super fascinerend om in de app te zien wat het stoppen met roken met mijn lichaam deed, niet alles is namelijk merkbaar.

Doe het om de goede redenen
Bedenk een goed voornemen voor jezelf, en niet voor een ander. Dit is zo ontzettend belangrijk terwijl het toch vaak vergeten wordt. Ik wil mezelf hierbij als voorbeeld nemen. Ik heb jarenlang gerookt, iets wat vriendlief vanaf dag 1 vreselijk heeft gevonden. Meerdere keren tijdens onze relatie heb ik een poging gedaan tot stoppen, voor hem. Omdat hij me vond stinken en omdat hij het vies vond. Deze pogingen hebben allemaal nergens toe geleidt. Achteraf weet ik dat dit kwam omdat ik het voor hem deed en niet voor mezelf. Zoals ik net al zei deed ik in maart weer een poging tot stoppen. Dit keer omdat ik er wel klaar mee was en het niet goed voelde dat ik zo goed bezig was met sporten en daarna toch weer mijn lichaam “bevuilde” met teer en nicotine. Dat bleek de juiste motivatie te zijn want deze poging verliep letterlijk moeiteloos. Hou dit dus zeker in je achterhoofd wanneer je een goed voornemen bedenkt. Doe je het wel écht voor jezelf?!

Ik hoop dat je wat aan mijn tips gaat hebben en dat je je goede voornemens dit jaar gaat behalen. En al is het er maar één, ook dat is winst ten opzichte van het afgelopen jaar. Heb je zelf nog goede tips? Dan mag je die zeker delen in de reacties hieronder!

Volg je mij al op Instagram?

Geef een reactie