FIT | GEZONDER ETEN, HOE DOE JE DAT?

Gezonder leven is denk ik wel één van de meest populaire goede voornemens. Ik zal je eerlijk bekennen dat hij bij mij ook erg vaak op de lijst heeft gestaan. En het feit dát hij zo vaak op de lijst heeft gestaan betekend dat het me vaker niet gelukt is dan wel, laat dat even duidelijk zijn. Misschien is het voor jou ook wel herkenbaar. Het is ook gewoon menselijk, gewoontes zijn nou eenmaal lastig te doorbreken. Vorig jaar besloot ik voor mezelf het roer om te gooien en dit heb ik stap voor stap gedaan omdat ik er van overtuigd was dat het dan wel zou slagen. En ik bleek gelijk te hebben. Natuurlijk is dit geen garantie dat het bij jou ook direct zal slagen, je hebt natuurlijk ook je eigen discipline nodig. Maar toch wil ik graag mijn tips met je delen.

Misschien volg je me nog maar net en heb je totaal geen idee waar ik vandaan kom. Daarom zal ik je een korte samenvatting geven van mijn journey. Ik ben altijd heel actief geweest, ik sportte minimaal 3 keer per week, had een actieve baan en kon eten wat ik wilde. En geloof me, dat deed ik ook. Die actieve baan wisselde ik in voor een fulltime kantoorbaan, het sporten ging de ijskast in en ik bleef eten wat ik wilde. Die combinatie en dat een jaar of 4 lang deed weinig goeds voor mijn lichaam. Ik moet er wel bij vertellen dat ik nooit overgewicht heb gehad en dat ik nooit een kledingmaat heb gedragen groter dan maat M. Maar ik voelde me steeds minder fijn in mijn nieuwe velletje. Het moment dat ik mijn maat S in moest ruilen naar maat M was dan ook vrij pijnlijk en uiteindelijk besloot ik dat het genoeg was geweest. Begin vorig jaar begon ik gezonder te eten, pakte ik het sporten weer op en verloor ik de nodige centimeters en wist ik mijn vetpercentage flink te verlagen.

Zoals ik net al zei heb ik het stap voor stap aangepakt en ik ben er echt van overtuigd dat dit de beste manier is. Allereerst heb ik voor mezelf op een rijtje gezet wat nou eigenlijk mijn slechte gewoontes zijn. Ik dronk bijvoorbeeld heel veel frisdrank. Heerlijk vond ik dit. Lekker zoet en ik ben gek op prik, nog steeds trouwens. Maar door die frisdrank krijg je een hele hoop lege calorieën binnen én een hele hoop suikers, zonde dus. De frisdrank heb ik geschrapt, maar omdat de stap naar alleen maar water drinken voor mij te groot was heb ik de cola en sinas vervangen voor Crystal Clear. Geen suikers (wel zoetstoffen, maar als je ze vergelijkt met suiker zijn zoetstoffen een betere optie), maar nog wel de zoete smaak en de prik! Langzaamaan kocht ik steeds minder Crystal Clear, uiteindelijk nog maar 1 fles per week als extraatje voor het weekend. Zo raakte ik steeds meer gewend aan het drinken van water en kocht ik die ene fles uiteindelijk ook niet meer. Dit was bij elkaar misschien een proces van 2 maanden.

Een ander groot struikelblok van mij destijds: chocolade! Ik kan me zo voorstellen dat dit een heel herkenbaar ding is. Ik was gek op chocolade en dit was ook altijd in huis. Melkchocolade en witte chocolade waren mijn ultieme favorieten, heerlijk! Ik heb mezelf dit niet helemaal afgenomen maar heb mezelf aangeleerd pure chocolade te eten. Ik begon met ‘gewone’ pure chocolade om aan de smaak te wennen en besloot steeds een stapje ‘puurder’ te gaan tot chocolade met 85% cacao. Ik zeg niet dat dit gezond is, het bevat nog altijd suiker maar wel een stuk minder dan melk- of witte chocolade. Het is simpelweg een gezondere variant voor als je wilt snoepen. Leuke bijzaak is dat wanneer ik mag kiezen ik nu niet eens meer voor melk- of witte chocolade zou kiezen omdat ik het veel te zoet vind.

Deze 2 voorbeelden staan eigenlijk symbool voor mijn hele journey. Letterlijk alles heb ik zo aangepakt. Wat ik wel heel drastisch heb gedaan is de frituurpan de deur uit gegooid. Niks is verleidelijker dan even snel iets in de frituurpan mikken wanneer je weinig tijd hebt. Althans, dat was op mij nogal van toepassing. En geloof me, dit gebeurde vrij regelmatig. Sinds die frituurpan de deur uit is heb ik hem geen seconde gemist. Inmiddels heb ik een Airfryer aangeschaft die mijn cravings voor krokant gebakken voedsel goed kan stillen. Nee, het is niet vergelijkbaar met gefrituurd eten maar het is een kwestie van wennen. Op dit punt eet ik liever frietjes uit de Airfryer dan uit de frituur.

Wat ik je ook nog graag wil meegeven is dat het niet nodig is om bijvoorbeeld koolhydraatarm te gaan eten. Ja, je zal hier zeker iets van afvallen maar dit zijn korte termijn resultaten. Wanneer je stopt met koolhydraatarm eten zul je weer aankomen en is je moeite voor niets geweest. Je lichaam heeft koolhydraten nodig, net als eiwitten en vetten. Zorg er met name voor dat je zoveel mogelijk onbewerkte producten binnen krijgt. Wit brood bijvoorbeeld is zodanig bewerkt dat het bijna geen voedingsstoffen meer bevat. Hetzelfde geldt voor pasta’s en witte rijst. De volkoren varianten zijn altijd een betere keuze. En last but not least, gun jezelf af en toe gewoon iets lekkers! Las hier bijvoorbeeld 1 dag per week voor in en geniet dan ook van wat je jezelf op dat moment gunt. Dit maakt het zoveel makkelijker om vol te houden!

Ik hoop dat ik je met deze tips een stukje op weg heb kunnen helpen. Mocht je zelf nog goede tips hebben dan kun je die achterlaten in de reacties hieronder, het is altijd leuk om tips te delen met elkaar!

Volg je mij al op Instagram?

Geef een reactie