FIT | VERLEIDINGEN, HOE WEERSTA JE ZE?!

Inmiddels zijn we alweer ruim een week onderweg in het nieuwe jaar. Een moment waarop de goede voornemens vaak al wat scheurtjes beginnen te vertonen, of soms zelfs alweer in de ijskast zijn gegooid tot het volgende jaar. Dit jaar heb ik voor mezelf geen goede voornemens, dus ik heb hier dan gelukkig ook geen last van. Maar ik weet als geen ander hoe lastig het kan zijn. Vorige week deelde ik al mijn tips om je goede voornemens tot een succes te maken en mijn tips om gezonder te gaan eten. Vandaag gaan we verder met het weerstaan van verleidingen. Welk goed voornemen je ook voor jezelf hebt bedacht, verleiding ga je sowieso tegenkomen. Dat moment op een feestje waar “alle gezellige mensen” buiten staan te roken en jij als enige van de groep gestopt bent. Dat moment dat je met een rammelende maag in de supermarkt loopt om het eten in te slaan voor die avond en de supermarkt alleen maar lijkt te bestaan uit koekjes, chocolade en chips. Herkenbaar? Ik heb mijn tips voor je op een rijtje gezet zodat je deze verleidingen prima de baas gaat zijn.

Kies de juiste aanpak
Mijn allerbeste tip die ik zelf ook het meest efficiënt vind, heb ik vorige week al met je gedeeld in het artikel over hoe je gezond eten het beste aan kunt pakken. Klik hier om het hele artikel te lezen. Een slechte gewoonte is niet over één nacht ijs ontstaan en je bent er dus ook niet zomaar vanaf. Pak het planmatig aan, stap voor stap. Op deze manier krijg je niet direct het gevoel dat je iets mist of dat je jezelf iets verbiedt en is de kans op verleiding een heel stuk kleiner.

Wees niet te streng voor jezelf
Dit sluit eigenlijk een beetje aan op het bovenstaande. Maar wat ik je voornamelijk mee wil geven is dat je niet gelijk het gevoel hoeft te hebben dat je gefaald hebt wanneer je toch een stukje taart hebt gegeten. Zet die negatieve gedachte gelijk uit je hoofd. Dat je één keer de fout in gaat betekent niet dat je je hele goede voornemen om zeep geholpen hebt. Accepteer dat je het op dat moment nodig had en ga morgen gewoon weer verder. Je bent ook maar een mens en soms is toegeven aan iets zelfs beter dan het jezelf blijven verbieden, wat je craving vaak alleen maar groter maakt.

Zorg dat je het niet in huis hebt
Klinkt misschien heel simpel, maar dat is het eigenlijk ook. Wat je niet in huis hebt kun je ook niet eten, en de stap om het te gaan halen in de supermarkt is vaak toch net iets te groot. Ik hoor je denken, hoe laat ik al die lekkere dingen dan in de supermarkt? Ook heel simpel eigenlijk. Ga niet met een lege maag op pad én maak een boodschappenlijstje. Dit boodschappenlijstje zorgt ervoor dat je precies weet wat je nodig hebt en je dus alleen naar de schappen loopt waar je ook daadwerkelijk moet zijn. Chips, koek en snoepjes ain’t got nothing on you!

Breng je zwakke plekken in kaart
Vaak heb je te maken met gewoontes. Je moet nog even wachten op je trein, je hebt trek en dus haal je nog even iets kleins bij de AH to go of de kiosk. Vaak kies je op zo’n moment niet de meest gezonde dingen. Heb je hier last van, zorg dan dat je hierop voorbereidt bent door bijvoorbeeld een extra appel mee te nemen of een bakje met wat ongebrande noten die je onderweg naar huis kunt eten om je trek te stillen. Deze gewoontes, en dus je zwakke plekken, kun je allemaal op deze manier benaderen. Doordat je jezelf voorbereid op zo’n situatie voorkom je dat je valt voor de verleiding op dat moment.

Zoek afleiding
Last but not least, voel je de verleiding tot die sigaret? Roept dat stukje taart heel hard je naam? Ga iets anders doen! Doe een spelletje op je telefoon, ga buiten een rondje lopen, doe iets waardoor je je gedachten verzet. Mijn grootste afleiding en motivatie was sporten. Had ik behoefte aan een zak chips, dan ging ik een uurtje buiten lopen waardoor de craving plaats maakte voor voldoening. In plaats van calorieën te eten had ik er toch weer wat verbrandt. Dit werkte ook met het stoppen met roken. Het focussen op sporten en beweging zorgde ervoor dat het roken van een sigaret in mijn beleving nergens meer op sloeg. Aan de ene kant werk je aan je conditie en je gezondheid, en aan de andere kant verpest je alle moeite weer door een sigaret te roken. Nu besef ik me dat dit voor een niet-roker nogal stom kan klinken, maar op dat moment heeft het me enorm geholpen.

Ik hoop dat je met deze tips weer even vooruit kunt met je goede voornemen. En mocht je zelf nog tips hebben, deel deze dan zeker even in de reacties zodat anderen er ook wat aan hebben!

Volg je me al op Instagram?

Geef een reactie