FIT | HOE OVERLEEF IK DE FEESTDAGEN?

Je bent misschien al een tijdje bezig te bedenken hoe je de aankomende feestdagen gaat overleven met alle verleidingen die op je pad komen. Hoe ga je dat nou aanpakken is vaak de grote vraag. Ik heb wat tips voor je op een rijtje gezet waardoor je de feestdagen prima gaat overleven!

Wat is nu de beste aanpak? Begin met de vraag: wat is mijn doel? Ga ik mijn doel behalen als ik maar alles in mijn mik duw?  Het antwoord is heel vaak NEE! Dan ga jij je doel niet behalen. Maar met de juiste mindset kom je al heel ver. Probeer eerst voor jezelf een doel vast te stellen en daarop kun jij je mindset bepalen.  Als jij zonder doel of plan de feestdagen in gaat, kun je in paniek raken. Dan weet je het even niet meer, je eet alles wat los en vast zit.  Je kent het wel, je loopt steeds langs die verdomde schaal met chocolaatjes en telkens pak je er één, of twee..  Heb jij een coach tot je beschikking, dan kun je dit met hem bespreken, maar wat als je die niet hebt? Stel jezelf telkens de vraag als je dat chocolaatje neemt of het echt nodig is?  Of is het een gewoonte om er eentje te pakken?  Kan ik niet beter wat fruit of groente nemen als ik echt trek heb? Je kunt rustig een chocolaatje nemen, maar plan dit in je voeding en hou daar rekening mee, op=op!

Je hebt voor je zelf besloten ondanks deze maand gewoon voor je doel te gaan!  Er vanuit gaande dat je in vetverbranding zit is het belangrijk om voor jezelf in kaart te brengen wat je negatieve energiebalans is, zodat jij weet hoeveel calorieën jij mag hebben op een dag. Op deze manier kun je gericht werken richting je doel.  Maar het is Kerstavond en 1ste Kerstdag, je wilt toch wat extra eten, dat kan!  Stel, je kcal budget ligt op 1700 kcal  (er vanuit gaande dat je in een tekort zit van 300-500 kcal). Wanneer je deze twee dagen wat flexibeler bent kun je rond de 2100 kcal nemen. Dan ga je deze twee dagen dus op onderhoud eten. Dan val je niet af, maar kom je ook niet aan.

Je zult je nu misschien afvragen wat is op onderhoud eten? Op onderhoud eten wil zeggen dat je het aantal kcal gaat nemen zodat je op gewicht blijft.  Dan ga je de twee dagen na Kerst gewoon iets  compenseren. Dan ga je niet 1700 kcal nemen maar dan neem je bijvoorbeeld 1500 kcal deze twee dagen. Dan compenseer jij die twee dagen dat je even wat meer hebt gegeten. Maar je verliest niet jouw doel uit ogen.  Wat je ook kunt doen als je weet dat je in de avond lekker gaat eten met veel vetten en koolhydraten, dit overdag te compenseren door bijvoorbeeld veel groentes en salades te eten. Laag in kcal maar hoog in volume waardoor je sneller vol zit. Daarnaast ook lekker veel eiwitten tot je nemen, goed voor de spiertjes maar daarnaast krijg je van eiwitten een verzadig gevoel. De koolhydraten en vetten die vul je in de avond wel aan tijdens het etentje.

Probeer altijd je doel voor ogen te houden en noteer je kcal, zeker in deze maand gaat dat je helpen om je doel te behalen.  Daarnaast is het super belangrijk dat je lekker geniet van deze dagen! Laat dit niet de sfeer beïnvloeden! Ik wil niet dat je in paniek raakt tijdens deze dagen. Schrijf desnoods je doel op, zodat jij je doel goed voor ogen hebt.  Stel je de feestdagen hier op in. Pas de tools toe die ik heb gegeven.  Compenseer, pas je voeding overdag aan als je weet dat je in de avond een lekker etentje hebt.  Dan gaat het helemaal goed komen met je doel!  Mocht het dan nog niet lukken, kun je altijd mijn hulp inschakelen om toch je doelen te behalen!  Dan weet ik 100% zeker dat het gaat lukken.

Heb je al eens een kijkje genomen op mijn personal coaching profiel?

Geef een reactie