PERSONAL | MIJN BOODSCHAPPENLIJSTJE

Naar de supermarkt voor boodschappen; you either love it or hate it. Ik heb er persoonlijk niet zo’n hekel aan, mits het niet druk is in de supermarkt! Ik vermijd de spitsuren eigenlijk altijd, ik wil gewoon rustig mijn boodschappen kunnen doen zonder mensen die met hun winkelwagen het gangpad blokkeren of zuchtende wachtenden achter je bij de groenteweegschaal. De supermarkt kan echter best een uitdaging zijn wanneer je je levensstijl hebt aangepast of daar nog volop mee bezig bent. Je wordt namelijk geconfronteerd met allerlei lekkers en dan is het de kunst om het niet in je mandje te mikken. Wat mij altijd helpt is een boodschappenlijstje, lekker ouderwets, maar de enige manier waarop er geen onnodige spullen in mijn mandje belanden. Daarnaast ook wel handig, want wat zijn nou de gezonde producten?! Ik kan me voorstellen dat je in het begin door de bomen het bos niet meer ziet. Daarom deel ik mijn standaard boodschappenlijstje met je.

Groente en fruit
How obvious, right?! Wat ik tegenwoordig standaard aan fruit in huis heb zijn bananen (post workout snack) en appels. Normaal gesproken neem ik wel meer mee, maar vanwege mijn voedingsschema blijft het voor nu even hierbij. Groente heb ik wel in overvloed! Voornamelijk groene groente is favoriet. Sperziebonen, snijbonen, broccoli, spinazie, you name it! Ik heb ook vaak diepvriesgroenten in huis. Dat klinkt misschien heel ongezond, maar dat is het absoluut niet. Diepvriesgroenten worden direct van het land ingevroren waardoor er weinig voedingsstoffen verloren gaan. Nog een kleine tip, staar je niet te veel blind op fruit. Het is inderdaad gezond, maar niet wanneer je meer dan 2 stuks per dag gaat eten. Fruit zit bomvol suikers, en ondanks het feit dat het goede suikers zijn blijven het toch koolhydraten!

(Zoete) aardappelen
Valt eigenlijk ook onder het bovenstaande, maar toch wil ik ze apart uitlichten. Aardappelen zijn in mijn ogen onterecht afgeschilderd als ongezond. Ze bevatten koolhydraten, maar wel de complexe koolhydraten. En wist je dat 100 gram aardappel minder koolhydraten bevat dan bijvoorbeeld 100 gram rijst?! Ik eet iedere week aardappelen, en ook zoete aardappelen komen wekelijks terug. Uit de Airfryer, gekookt, heerlijk!

Quinoa
Ik wissel de (zoete) aardappelen regelmatig af met quinoa. Quinoa bevat van nature veel eiwitten, wat voor mij perfect is. Daarnaast vind ik het ook nog eens veel lekkerder dan rijst en is het super simpel te bereiden.

Vlees(vervangers)
Dit is op mijn boodschappenlijstje vrij beperkt. Heel soms eet ik gebakken, gekookte of gerookte kipfilet. Maar most of the time kies ik voor een vleesvervanger. Wanneer je clean wilt eten kun je beter gaan voor tofu of tempeh in plaats van de bewerkte vleesvervangers. Ik ben persoonlijk gek op het assortiment van Vivera!

Vis
Blikjes tonijn in water staan hier altijd in de koelkast. Als lunch, voor ‘s avonds door de pasta, ik noem maar wat. Daarnaast koop ik ook regelmatig gerookte zalm of gerookte makreel voor de goede vetten maar dit zou ik vaker moeten doen.

Eieren
Waar zou ik zijn zonder eieren? Meerdere dagen per week eet ik 3 eieren per dag. Eieren bevatten enorm veel eiwitten (joh?!) en goede vetten wat ze perfect maakt voor mijn levensstijl.

Rijstwafels & crackers
Ik eet geen brood. Waarom niet? Ik lust alleen wit brood. Wat ik wel eet zijn meergranen rijstwafels en roggecrackers. Heerlijk! Ik kies wel altijd voor varianten zonder toegevoegde suikers, even het ingrediรซntenlijstje checken dus voordat je het in je mandje legt.

Ongebrande noten
Onmisbaar! Om aan mijn goede vetten te komen is een handje ongebrande noten per dag voor mij een must. Ik eet ze los of doe ze door mijn kwark. Ik kies most of the time voor walnoten, maar wissel dit wel eens af met een notenmix. Let er wel op dat de noten niet gebrand of gezouten zijn!

Zuivel
Ook dit is onmisbaar. Voornamelijk in de vorm van ongezoete amandelmelk voor mijn eiwitshakes en in de vorm van magere Franse kwark of Skyr als tussendoortje. Ik at voorheen ook vaak Griekse yoghurt, maar omdat kwark en Skyr meer eiwitten bevatten per 100 gram kies ik liever daarvoor. En het vult ook meer.

Kokosolie
Ik geloof niet dat dit verdere uitleg nodig heeft. Alles wat de wok of koekenpan in gaat bak ik in kokosolie.

Kruiden
Last but not least, kruiden! Ik probeer te matigen met zout, wat ik overigens enorm lastig vind want ik ben gek op zout! Kruiden kun je onbeperkt gebruiken. Let wel op met kant en klare kruidenmixen, die willen nog wel eens onnodig zout bevatten. Het is misschien even wennen, maar na een tijdje wil je niet anders meer.

Wat staat er bij jou standaard op je boodschappenlijstje? Laat het me weten in de reacties hieronder!

Volg je me al op Instagram?

Geef een reactie