FIT | EIEREN ETEN

In deze blog ga ik het hebben over eieren.  Er heerst over het algemeen toch wel een discussie over het gebruik van eieren.  Als ik boodschappen doe, dan staat bovenaan mijn lijstje het volgende: 35 eieren, ham en geraspte kaas… je zult denken 35 eieren?  Ik eet 5 eieren bij iedere lunch. Geloof mij, zo lekker! Als ik dit aan mensen vertel, dan kijken ze mij aan en krijg ik altijd hetzelfde antwoord:  “Oh, maar ik gooi altijd het eigeel weg!” Met als reden dat ze dit doen: wordt je cholesterol veel te hoog van. Maar wat ze niet weten is dat het eigeel juist alle voedingswaardes bevat. Ook dan kijken ze mij aan of ik ze vertel dat het eigeel de menstruatie is van een kip 😉

img_031474

Mensen nemen vaak de info over die ze van vroeger mee hebben kregen. Ik weet nog goed dat mijn oma altijd zei, jongen eet maar geen eigeel dat is helemaal niet goed voor je… Die strijd voer ik trouwens nog steeds met mijn lieve oma van 93 jaar. Ik zeg dan, oma steeds als u dat eigeel de prullenbak in gooit weet u dan wel wat u daadwerkelijk weg gooit? Dan gooi je de meeste voedingswaarden zo maar weg. Bijvoorbeeld foliumzuur, vitamine A, luteïne (goed voor de oogjes),  vitamine B, anti-oxidanten, mineralen en choline (wat weer goed is voor de vetstofwisseling) En dan noem ik maar even een klein groepje op.

Maar waarom eet ik zoveel eieren? Een eiwitrijk dieet tijdens een periode van vetverlies zorgt dat vetvrije massa behouden blijft of nog beter, soms zelfs toeneemt.  Eiwitten zorgen over het algemeen voor een betere verzadiging dan koolhydraten en vetten. Daardoor verlaag je automatisch je calorie inname omdat je meer verzadigt bent.

Inmiddels heb je dus al door dat eieren helemaal niet slecht voor je zijn, sterker nog ze zijn zelfs beter voor je dan vlees.  Eieren zijn super gezond voor je lichaam en geest! Daarnaast zijn wij hier allemaal bezig om af te vallen, je prettig voelen in je lichaam. Als kerst op de taart zorgt het stofje choline ervoor dat je vetverlies sneller gaat door mate van vet oxidatie te vergroten. Nog een tip van mijn kant: probeer dagelijks tussen de 1,5 en 1,8 gram aan eiwitten per kilogram lichaamsgewicht te nemen om het verlies van spiermassa te beperken. Doe je totaal niet aan krachttraining, dan kun je dit nog verhogen.

Wat zou je een leuk onderwerp vinden om te bespreken in mijn volgende  blog??  Geef dit even door op mijn Instagram @personalbody_coach  of in een reactie hier beneden.  Tot over 2 weken weer!! 

Liefs, Danny 

Geef een reactie