HEALTH | DAN DENK JE DAT JE GOED BEZIG BENT…

Het mooie van social media is niet alleen dat ik mijn blog via deze weg wat naamsbekendheid kan geven, maar ook dat je soms tegen hele mooie of hele heftige verhalen van mensen aanloopt. Dit overkwam mij vorige week. Ik postte een blog over welke supplementen ik dagelijks neem ter aanvulling op mijn voeding en ik postte deze ook door op Facebook en Instagram. Later die dag kwam er een reactie binnen op Instagram die mij nieuwsgierig maakte, ik vroeg naar het verhaal achter deze reactie en Lisa vertelde me kort wat het nemen van supplementen voor gevolgen heeft gehad voor haar. In reactie hierop besloot ik de ADH’s van mijn supplementen te bekijken en ik moet je eerlijk toegeven dat ik hier een beetje van schrok. Ik heb Lisa gevraagd of ze haar verhaal met jullie wil delen en ik ben heel blij dat ze dit ook daadwerkelijk wilt doen. Voor mij was dit een enorme eyeopener en ik hoop voor jou ook!


Door Lisa – Het is algemeen bekend dat vitamines goed zijn voor je. Vitamine A, B, C en noem maar op: allemaal nodig om je lichaam gezond te houden. Het slikken van multivitaminen of andere speciale vitaminesupplementen lijken dan ook alleen maar een goede toevoeging op je dagelijkse voeding. Hoe meer vitamines hoe beter, toch? Helaas is dit niet altijd het geval, en ik ben daar het bewijs van.

Mijn naam is Lisa, ik ben 20 jaar oud en vier maanden geleden veranderde mijn leven van de een op de andere dag volledig. Ik veranderde van iemand die fulltime studeerde en drie keer in de week aan krachttraining deed in een persoon die bijna niet meer kon lopen en nog maar moeilijk haar handen kon gebruiken. En dat door het dagelijks slikken van een multivitamine.

Het begon begin augustus 2016. Op een dag kreeg ik opeens last van tintelingen in mijn linkerarm en hand. Ik liep bij een manueel therapeut vanwege rugklachten, en ik herinner me nog dat ik mezelf afvroeg of er iets verkeerd was gegaan bij een behandeling. De tintelingen bleven, en ook in mijn rechterarm en hand begon ik lichte tintelingen te voelen. Hetzelfde gold voor mijn benen. De manueel therapeut kon geen oorzaak voor de tintelingen vinden, maar toch… Waar kwamen ze dan vandaan? Een week of vier bleven deze tintelingen aanwezig zonder erger of minder te worden. Totdat ik begin september op een maandagavond in mijn bed lag en de tenen van mijn rechtervoet enorm veel pijn begonnen te doen. De volgende dag voelde ik die tenen minder goed terwijl de pijn aanwezig bleef en steeds erger werd. Dezelfde klachten begon ik ook in mijn linkervoet te krijgen. In opdracht van de manueel therapeut heb ik toen een afspraak gemaakt bij de huisarts. Ik kreeg een verwijzing naar een neuroloog, maar het wachten op die afspraak duurde bijna drie weken. In die tussentijd werd de pijn, die in mijn voeten begonnen was, steeds erger en verspreidde deze zich naar mijn handen en andere gewrichten in mijn lichaam.

Neurologisch bleek uiteindelijk niks aan de hand te zijn; ik werd doorgestuurd naar een reumatoloog. Zou het dan reuma zijn? Ik volg een studie in de gezondheidszorg en dacht: wat als ik die hierdoor niet meer kan afmaken? De angst om de pijn nooit meer kwijt te raken trad steeds meer op de voorgrond. Het werd wachten op de reumatoloogafspraak. Ik was op dat moment al een aantal weken niet meer in staat om naar school te gaan, te fietsen of om überhaupt langer dan 5 minuten achter elkaar te lopen zonder enorme pijn te hebben. Ik slikte verschillende medicijnen om de pijn zo draaglijk mogelijk te houden. Bij de reumatoloog werd uiteindelijk geen reumatische aandoening gevonden, wat een behoorlijke opluchting was. Het enige wat mijn pijnklachten zou kunnen verklaren, en wat een maand of twee daarvoor in mijn bloedonderzoek naar voren was gekomen, was een verhoogd vitamine B6 gehalte. Een teveel van een vitamine in mijn lichaam heeft al deze pijn veroorzaakt? Omdat ik zo’n twee jaar lang elke dag een multivitamine slikte, kan ik nu bijna niet meer lopen? Ik kon het bijna niet geloven, dat dit toch echt de oorzaak bleek te zijn. Dan denk je dat je goed bezig bent…

Vitamine B6 (pyridoxine) is een vitamine die onder andere helpt om je zenuwstelsel goed te laten werken. Wanneer je een teveel van deze vitamine in je lichaam hebt, kan dit voor afwijkingen aan het zenuwstelsel zorgen. Hierbij kun je denken aan een verminderd gevoel in benen en armen, maar ook aan het hebben van tintelingen en pijnklachten in het lichaam. Dus dat was het. Door het slikken van een multivitamine is dit al voor vier maanden de situatie waarin ik nu zit. Het enige wat ik kan doen, is de pijn uitzitten. Het is wachten tot mijn lichaam zover is met het normaliseren van het vitamine B6 gehalte en de pijn in mijn lichaam minder wordt.

Met mijn verhaal wil ik iedereen die dit leest waarschuwen. Waarschuwen dat het slikken van multivitaminen of andere supplementen niet altijd zo goed voor je is als je soms denkt. Vaak zitten bepaalde stoffen en vitamines wel voor 300% of 400% van de aanbevolen dagelijkse hoeveelheid in één zo’n vitaminepil. En dit is iets waar je voor moet oppassen, zeker wanneer je dit dagelijks extra binnenkrijgt bovenop je normale voeding. Uiteraard is het een ander verhaal wanneer het nodig is voor je gezondheid om bepaalde supplementen te nemen en wanneer de huisarts (of een andere arts) je dit adviseert. Maar wanneer je dagelijks een gezond en gebalanceerd voedingspatroon hebt, zou je genoeg voedingstoffen moeten binnenkrijgen. En dus ook voldoende vitamines. Dus kijk eens een keer op het etiket van het supplement dat je slikt. Kijk eens bewust naar wat je elke dag extra aan vitamines, mineralen en voedingsstoffen binnenkrijgt door die pil en vraag jezelf eens af: heb ik dit wel echt nodig?

Ik wil niemand bang maken, maar ik hoop dat ik door het vertellen van mijn verhaal wat meer bewustheid kan creëren wanneer het gaat over het slikken van multivitaminen en andere supplementen. En dan vooral wanneer je het op eigen houtje gebruikt. Bij twijfel kun je uiteraard altijd een arts raadplegen.  Het slikken van supplementen zonder medische reden kan een hele tijd goed gaan, maar het kan ook ineens helemaal fout gaan.

Zoals ik je in de inleiding al zei heb ik naar aanleiding van Lisa’s verhaal de etiketten van mijn supplementen even goed bekeken. Ik kwam tot de conclusie dat ik 400% van de ADH aan vitamine B6 binnen kreeg. Neem Lisa’s advies aan en check ook eens de etiketten van jouw supplementen! Heb jij ook wel eens zoiets meegemaakt, laat het ons weten in de reacties hieronder! Wil je op de hoogte blijven van Lisa’s gezondheid en dagelijkse bezigheden? Volg haar dan op Instagram!

 

 

4 thoughts on “HEALTH | DAN DENK JE DAT JE GOED BEZIG BENT…

  1. Elcke

    Hoi Lisa,

    Wat ben jij in een nachtmerrie terecht gekomen! Ik eens je Heel veel sterkte !
    Wel heel fijn dat je jou verhaal wil delen met anderen & dat Linda ook jou verhaal mag posten.
    Ik had trouwens een stuk in de docu Food Choices gezien waarin ze ook aangeven dat het nemen van suplimenten niet altijd nodig/gezond is. Maar jou bijwerkingen heb ik nog nooit ergens gelezen.
    Echt een eye opener.

    Nogmaals ik ga duimen op een 100% herstel voor jou!!

    Liefs, Elcke

    1. Lisa

      Hoi Elcke,

      Wat ontzettend leuk dat je een reactie achterlaat! Ik ben heel blij dat ik m’n verhaal mocht delen van Linda en dat je het gelezen hebt:) Hopelijk kan ik zoveel mogelijk mensen bereiken op deze manier.
      Dank je wel voor je lieve beterschapswensen en een heel fijn weekend verder!

      Liefs, Lisa

  2. Tugce

    Wauw lieve Lisa, wat naar om te horen. Ik hoop dat het ondertussen wat beter met je gaat!! Let goed op jezelf ❤️ Xx

    1. Lisa

      Dank je wel Tugce! We gaan langzaam de goede kant weer op, gelukkig!

Geef een reactie