HEALTH | EEN FIT GEBIT

Wanneer je denkt aan een gezond lichaam denk je vaak aan een goede conditie, een gezond vetpercentage en een gezond gewicht. Maar bij een gezond lichaam hoort ook een gezonde mond. Gelukkig is dit voor veel mensen een vanzelfsprekendheid. Met alle preventiemiddelen heeft een groot deel van de Nederlanders een (redelijk) gezond gebit. Voor mij persoonlijk is dit helaas niet zo vanzelfsprekend. Voor mij ligt de focus dan ook niet alleen op een fit lichaam, maar ook op een fit gebit. En alsof het hebben van een slecht gebit nog niet genoeg is ben ik ook nog eens doodsbang voor de tandarts. Mijn keuzes qua voeding hebben dus niet alleen betrekking op mijn fitnessdoelen, maar hebben ook invloed op mijn gebit. In de loop der jaren ben ik (vind ik tenminste) ervaringsdeskundige geworden. En omdat ik hier zelf weinig informatie over heb kunnen vinden online, wil ik via deze weg graag mijn tips met je delen.

Ik wil graag weer met een disclaimer beginnen. Ik ben geen tandarts, ik heb geen opleiding in deze richting gevolgd. Mijn tips zijn gebaseerd op mijn ervaringen. Mijn tips werken voor mij, maar dit betekent niet dat dit voor jou ook de oplossing gaat zijn.

Een klein stukje inleiding lijkt mij wel op zijn plaats. Mijn gebit is slecht, en daar baal ik van. Tot een jaar of 8 geleden ging ik altijd fluitend naar de tandarts. Toen ik 18 werd, werden er röntgenfoto’s gemaakt om te kijken hoe het ervoor stond. Niks aan de hand, top gebit!
Toen was er die ene controle. Ik was net 22 geworden en het was weer tijd voor een röntgenfoto, dit deed mijn toenmalige tandarts eens in de 4 jaar. Na de foto werd mijn gebit door de tandarts bekeken, alles zag er keurig uit. De stoel werd alweer omhoog gezet toen een andere tandarts de behandelkamer binnenkwam met de mededeling: “ik heb hier de röntgenfoto’s van 4 jaar geleden, hier was nog niks te zien!”.

“Nog niks te zien? Hoezo? Nog niks te zien?”

Dit moment vergeet ik nooit meer en ik weet ook zeker dat dit het begin is geweest van mijn angst voor de tandarts. Ik schrok me letterlijk kapot. Op de foto’s waren 14(!) gaatjes te zien. Nee, ik lieg niet, 14 gaatjes! Ik snapte er niets van. Ik had net mijn controle gehad, alles was goed, hoe kon ik ineens 14 gaatjes hebben? Gaatjes doen toch pijn? Ik heb helemaal geen pijn! Ik poetste altijd netjes mijn tanden. Ik at altijd gezond. Dit kon gewoon niet waar zijn. Maar dat was het wel, de keiharde waarheid.

Om een lang verhaal kort te houden; alle gaatjes werden gevuld. Naarmate de jaren groeide mijn angst. Mede door de onzekerheid die de toestand van mijn gebit met zich mee bracht, maar ook door een aantal nare ervaringen met niet werkende verdovingen. Inmiddels durf ik de status van mijn gebit redelijk stabiel te noemen. Ondanks de enorme hoeveelheid vullingen zie je er aan de buitenkant niets van en zijn er de afgelopen jaren geen nieuwe gaatjes bijgekomen. Dit laatste kan in mijn ogen alleen maar komen doordat ik er alles aan doe om nieuwe gaatjes te voorkomen. Tijd om mijn tips met je te delen!

Let op je eetmomenten
Mijn eerste en misschien ook wel beste tip; let op je eetmomenten. Ik eet 6 keer per dag. Dit betekend dat mijn gebit 6 keer per dag een zuuraanval te verduren krijgt. Tussen de eetmomenten heeft mijn tandglazuur voldoende tijd om te herstellen van deze zuuraanval. Eet je vaker dan 6 keer per dag, dan heeft je tandglazuur hier minder tijd voor waardoor het zwakker kan worden. Zwakker tandglazuur is gevoeliger voor gaatjes.

Kauwgom
Wanneer ik iets heb gegeten neem ik nadien altijd een kauwgompje. Niet alleen voor de frisse smaak maar ook omdat kauwgom je speekselproductie activeert. Speeksel neutraliseert de zuren uit voedsel en dranken en helpt je tandglazuur dus bij het herstellen van een zuuraanval. Ik kies altijd voor de kauwgom van Xylifresh. Deze bevat 100% xylitol wat ook nog eens helpt tandplak te voorkomen.

Drink met een rietje
Het drinken van frisdranken, ook al is het Crystal Clear of Coca Cola Zero, is niet goed voor je gebit. Het drinken van vruchtensappen ook niet, zelfs niet wanneer je ze zelf perst. Deze dranken bevatten misschien geen suiker, maar wel zuren. En zuren tasten je tandglazuur net zo goed aan als suikers. Ik drink sporadisch frisdranken en áls ik het doe, ALTIJD door een rietje. Door het rietje kun je er voor zorgen dat de drank niet langs je tanden komt. Het zal je tanden nooit 100% beschermen, maar het is altijd beter dan het drinken zonder rietje. De allerbeste keus is water drinken, of thee!

Tandenpoetsen
Dat je 2 keer per dag je tanden moet poetsen is geen nieuws. Wat misschien wel iets is wat je niet wist is dat je één uur voor het tandenpoetsen beter niets kunt eten of drinken, water als uitzondering. Je tandpasta en tandenborstel schuren over je tandoppervlak om het te reinigen, dit betekent echter wel dat je tandglazuur na het poetsen iets zwakker is. Wanneer je iets eet moet je tandglazuur herstellen van de zuuraanval, ga je tijdens het herstel van deze zuuraanval je tanden poetsen dan krijgt je tandglazuur het nog iets zwaarder te verduren. Daarnaast is het ook belangrijk niet te hard te poetsen, hierdoor slijt je tandglazuur sneller en je tanden worden echt niet schoner wanneer je ze gaat schrobben.

Floss & tandenstokers
Deze tools klinken misschien als overbodig, maar wanneer je een slecht of zwak gebit hebt zijn ze dit absoluut niet! Met je tandenborstel kun je niet op alle plekjes komen. En zeker wanneer je al wat vullingen hebt is het belangrijk de ruimten tussen je tanden en kiezen goed te reinigen. Een vulling heeft altijd een klein randje en achter dit randje kan tandplak makkelijk blijven zitten. Een deel van mijn tanden en kiezen staat heel strak op elkaar, hiervoor gebruik ik floss. Voor de rest gebruik ik tandenstokers. In het begin is het geen pretje, je tandvlees kan er geïrriteerd door raken en het kan zelfs gaan bloeden. Dit is tegelijkertijd en teken dat het nodig is dat je dit doet. Gezond tandvlees bloedt namelijk niet. Anyway, door iedere dag floss en tandenstokers te gebruiken houd je de ruimte tussen je tanden en kiezen goed schoon. Tandplak heeft minder kans om te blijven zitten, de kans op gaatjes wordt ook weer iets kleiner.

Supplementen
Ik ben niet iemand die leeft op supplementen, maar één supplement wat ik dagelijks slik is magnesium. Behalve dat dit supplement me helpt met het herstel van mijn spieren na een heftige workout heeft het ook effect op mijn gebit. Je gebit bestaat voornamelijk uit calcium, dit krijg je via je voeding vaak wel voldoende binnen. Magnesium niet. Toch is dit mineraal heel belangrijk. Het bevordert de opname van calcium uit de bloedbaan en het zorgt voor verbinding van de bouwstoffen in tanden. Dit geldt ook voor je botten. Om te voorkomen dat je lichaam reserves vanuit je gebit gaat gebruiken is het verstandig dit aan te vullen met een supplement.

Eat clean
Mijn laatste tip; eet zoveel mogelijk onbewerkt voedsel. Kant en klaar maaltijden, pakjes, zakjes, noem maar op, bevatten vaak onnodig veel suikers. Suikers doen sowieso weinig goeds voor je lichaam, maar ook niet voor je gebit. Dit heeft ongetwijfeld geen verdere uitleg nodig!

Deze tips zullen tandproblemen misschien niet voorkomen. Ik heb tenslotte ook altijd goed voor mijn gebit gezorgd en toch is er een redelijk slagveld ontstaan. De reden hiervan is helaas nooit boven water gekomen. Het enige waar ik me dan ook op kan richten is preventie en luisteren naar de tips van mijn tandarts. Zolang mijn gebit stabiel blijft, ben ik blij!

Heb jij nog aanvullingen? Laat het me zeker weten! Lees je iets wat in jouw ogen niet helemaal klopt, ook dat hoor ik graag van je!

Volg je me al op Instagram?

Geef een reactie