REVIEW | POLAR A360

Sinds Polar de A360 lanceerde wil ik hem al hebben. Ik heb er zo’n 4 maanden over getwijfeld, tegen beter weten in meegedaan met een aantal winacties (waarom, want ik win letterlijk nooit iets) en uiteindelijk toch overstag gegaan en hem aangeschaft. Omdat het best een behoorlijke aanschaf is (de prijzen variëren online van €169,- tot €199,-) leek het me leuk om mijn ervaringen met je te delen zodat je misschien over je twijfel heen word geholpen! Ik heb de Polar A360 nu ruim een week in mijn bezit en dit is mijn eerste activity tracker. Vergelijkingen met soortgelijke producten kan ik niet voor je maken, maar ik kan je wel vertellen hoe de eerste week met de Polar A360 mij is bevallen!

Mocht je er eigenlijk al zeker van zijn dat je de Polar A360 aan gaat schaffen, neem daar dan even de tijd voor! Zoals ik je net al zei variëren de prijzen voor hetzelfde apparaat nogal online. Een beetje Googlen bespaart je dan toch mooi €30,-!

Wat is de Polar A360?
De Polar A360 is een waterdichte activity tracker met ingebouwde hartslagmeter, stappenteller, calorieënmonitor en 24/7 activiteitsmeting. De activity tracker zelf zit in een rubberen band die je eventueel kunt wisselen voor een andere kleur en die in meerdere maten beschikbaar is. Ik heb behoorlijk dunne polsen en heb maat S gekozen, deze zit perfect. Je kunt de Polar A360 de hele dag door dragen of alleen bij je trainingen. Ik heb hem de afgelopen week bijna 24/7 gedragen omdat ik benieuwd was naar de resultaten. Zo laat de Polar A360 precies zien hoeveel tijd van de dag je actief bent geweest, hoeveel calorieën je hebt verbrandt en ook hoe lang en hoe goed de kwaliteit van je slaap is. Super interessant vind ik zelf! Wanneer je gaat trainen kun je een soort training kiezen, hoe dit precies werkt vertel ik je later in dit artikel. Tijdens je training houdt de Polar A360 je hartslag bij zodat je precies kunt zien wanneer je in de juiste hartslagzone zit en ook zie je gelijk hoeveel calorieën je hebt verbrandt met je workout.

Hoe werkt het?
Het horloge moet eerst opgeladen worden, dit gaat via een micro USB kabel. Deze kabel kun je eventueel ook in je iPhone adapter doen en hem vervolgens opladen via het stopcontact. Of via je laptop, wat jij fijn vindt. In de tussentijd kun je via de website van Polar een account aanmaken zodat je al je activiteiten terug kunt kijken en kunt analyseren. Ook heeft Polar een app die je kunt downloaden, de Polar Flow app. Hierop meldt je je aan met je net gemaakte account en kun je je horloge synchroniseren zodat je alle gegevens ook kunt bekijken op je telefoon.
De bediening is super simpel! De Polar A360 heeft welgeteld één knopje aan de zijkant. Wanneer je hier op drukt wordt de tijd zichtbaar en kun je omhoog of omlaag swipen naar de verschillende menu’s; mijn dag, training en mijn hartslag. Tik je op ‘mijn dag’ dan krijg je een overzicht te zien van de stappen die je hebt gezet, de afstand die je hebt gelopen en hoeveel calorieën je hebt verbrandt. Ook zie je in hoeverre je je doel voor die dag al hebt bereikt. Tik je op ‘mijn hartslag’ dan start de Polar A360 gelijk een hartslagmeting.

De optie ‘training’ is een stukje apart. Wanneer je op dit menu tikt kun je namelijk kiezen uit verschillende vormen van training, goed gedaan van Polar want ieder type sport heeft een ander calorieverbruik dus op deze manier kun je het aardig secuur bijhouden. Je kunt standaard kiezen voor de opties wandelen, fietsen, hardlopen, krachttraining, groepsles, overige indoor en overige outdoor. Wanneer je inlogt met je account op de website van Polar of in de app kun je uit meer dan 100 andere sportprofielen kiezen, bijvoorbeeld zwemmen of crossfit. Veel andere activity trackers focussen zich slechts op één type sport, hiermee onderscheidt de Polar A360 zich van de rest.
Wanneer je je keuze hebt gemaakt en je de sport van je keuze aan hebt getikt, begint de Polar A360 direct met het meten van je hartslag, houdt de tijd bij en maakt een calorieënberekening. De Polar A360 kun je via de Polar Flow app overigens koppelen aan apps als Strava en My Fitness Pall zodat je trainingsresultaten hierin ook gelijk verwerkt worden. Op deze manier hoef je je telefoon niet meer mee te nemen als je een rondje gaat hardlopen en breng je je calorieverbruik en -inname goed in kaart.

IMG_5120

Deze informatie zie je ook allemaal terug op de Polar A360 zelf wanneer je je workout hebt afgerond, maar in de Polar Flow app kijkt het toch net iets fijner vind ik zelf! Ik heb een half uurtje gelopen onder het mom van een LISS workout. Omdat mijn tempo altijd vrij hoog ligt koos ik voor het sportprofiel ‘joggen’. Met mijn workout verbrandde ik 307 calorieën waarvan 23% calorieën uit vet!

IMG_5121

Dit zijn de metingen van mijn hartslagzones tijdens een half uurtje LISS. Je ziet precies wat je hartslag doet, en op deze manier kun je ook monitoren hoe je moet lopen om je hartslag in de juiste zone te houden. Ik kom met deze statistieken tot de conclusie dat ik te hard loop. De perfecte hartslagzone voor mijn doel zou voor mij tussen de 114 en 133 liggen. Je ziet dat ik van het half uur maar 5 minuten en 30 seconden in deze hartslagzone zit. Had ik zonder de Polar A360 dus niet geweten!

Mijn ervaring
Ik ben na de eerste week razend enthousiast over deze activity tracker! Het geeft je zo veel inzichten in je bewegingspatroon en je calorieverbruik. Zo wist ik dat je in je slaap calorieën verbruikt, maar ik had geen idee hoeveel calorieën dit ongeveer zouden zijn.

IMG_5057

Deze printscreen maakte ik net nadat ik wakker werd vanuit de Polar Flow app. Je ziet dat ik 7 uur en 58 minuten heb geslapen en dat ik in die tijd 432 calorieën heb verbrand. Wauw! Dit soort dingen vind ik leuk, net als de melding dat 84% van deze 7 uur en 58 minuten rustig heb geslapen. Ik ben gek op dit soort random facts!

Het dagoverzicht wat je iedere dag krijgt vind ik ook super interessant. Het is weergegeven in een cirkeldiagram met verschillende kleurvakken. Van links naar rechts staan ze voor verschillende activiteitsintensiteiten:

  • niet gedragen; geen activiteitsgegevens geregistreerd
  • rusten; slapen en rusten (liggend)
  • zitten; zitten en ander passief gedrag
  • laag; staand werk, lichte huishoudelijke werkzaamheden
  • gemiddeld; wandelen en andere lichte inspanning
  • hoog; joggen, hardlopen en andere intensieve activiteiten

Ben je te lang niet actief geweest, dan zie je dit ook terug in dit diagram door middel van een inactiviteitsstempel. Ook je workouts die je hebt opgenomen zie je terug.

IMG_5118

In één oogopslag zie je gelijk hoelang en op welke manieren ik heb bewogen, of heb gechillt.. dat ook! Mijn dagelijkse doel haalde ik ruim zoals je ziet, 168%! En ja, dat voelt fijn!

 Wanneer je verder naar beneden swiped dan kun je precies zien hoeveel stappen je hebt gezet, hoeveel kilometer je hebt afgelegd, hoeveel uur je actief bent geweest, hoeveel calorieën je hebt verbrandt en hoeveel inactiviteitsstempels je hebt gekregen.

IMG_5119

Ik heb het horloge ingesteld op een laag activiteitsniveau, dit komt omdat ik een zittend beroep heb en dus sowieso 8,5 uur van mijn dag op mijn stoel achter mijn bureau zit. En eerlijk is eerlijk, om het doel te behalen op dagen dat ik niet train moet ik toch best wel mijn best doen. De Polar A360 heeft mijn ogen behoorlijk geopend en motiveert me om net wat meer te bewegen dan normaal, positief!

Ik kan hier vrij kort over zijn; de Polar A360 is wat mij betreft een dikke aanrader! Er zit een prijskaartje aan, maar dit is het wat mij betreft helemaal waard. Het design is mooi, de bediening is super simpel en het geeft je enorm veel nieuwe inzichten. Wanneer je net als ik gek bent op statistieken en random facts, dan is dit echt iets voor jou!

Heb je vragen over de Polar A360 of twijfel je nog over de aanschaf? Of ben je net zo enthousiast als wij? Laat het ons weten in de reacties hieronder!

2 thoughts on “REVIEW | POLAR A360

  1. Marc healthy

    Leuk om te lezen, toevallig heb ik hem wel gewonnen op instagram….maar hij bevalt hier ook super goed!, enige wat ik raar vind is het aantal stappen. Zelfs als ik alleen 10min heb gefietst geeft hij al een groot aantal stappen weer in mijn plan op het horloge terwijl ik nauwelijks gelopen heb.

    Heb zelf ook een kantoorbaan waar ik 8 uur zit. en doe niveau 2. En sport gelukkig elke dag bijna, zit dus altijd tussen de 120%-160%. Elke keer als ik ga fietsen zet ik die erin als training, en dit doe ik ook met krachtraining. Super leuk om later de resultaten na te kijken op de website polar flow. Echt een aanrader inderdaad 🙂

    1. wayofhealth

      Wat tof dat je hem hebt gewonnen! Ik zal eens letten op de stappenteller, het is me nog niet eerder opgevallen! Fietsen van en naar je werk scheelt inderdaad al een hoop, ik ga met de auto! Maar het is een goede manier om alles eens goed in beeld te krijgen!

Geef een reactie