MAGNESIUM

Magnesium is een mineraal, net als calcium, zink en ijzer. Zoals je ongetwijfeld weet zijn mineralen erg belangrijk voor je lichaam omdat ze ervoor zorgen dat vitaminen hun werk kunnen doen. Magnesium is één van de belangrijkste mineralen, maar ook het mineraal waar 60% van de mensen een tekort aan heeft. Dit is dan ook de reden waarom ik sinds kort zelf extra magnesium in neem in de vorm van een supplement. Ook mijn vriend moet er aan geloven maar in tegenstelling tot mij is hij er wat minder enthousiast over. Ik kan me voorstellen dat dit voor meer mensen geldt omdat mineralen nou eenmaal niet zo ‘bekend’ zijn als de belangrijke vitaminen. Daarom wil ik je er graag meer over vertellen!

Elk orgaan in ons lichaam, en dan vooral het hart, de spieren en de nieren, heeft magnesium nodig. Je kunt eigenlijk wel zeggen dat magnesium een eerste levensbehoefte is van de mens naast zuurstof en water. Magnesium is essentieel voor een gezonde hersenontwikkeling, is goed voor hart en bloedvaten, zorgt voor een optimale schildklierwerking, ondersteunt de energiestofwisseling, speelt een belangrijke rol bij de regulering van de bloeddruk, het cholesterolgehalte en de bloedsuikerspiegel, is nodig voor de aanmaak van hormonen, zorgt voor ontspanning van spieren en zenuwen en helpt bij de opbouw van spieren en botten. Dit laatste maakt het ook een zeer interessant supplement voor sporters. Magnesium zit van nature in groene bladgroenten, cacao, peulvruchten, sojabonen, zaden, zilvervliesrijst, volle granen en fruit.

Zoals ik net al aangaf heeft 60% van de mensen een tekort aan magnesium. Dit terwijl het mineraal in zoveel voedingsmiddelen aanwezig is. De oorzaak hiervan? Een ongezonde levensstijl met veel suikers en junkfood zorgt voor een verhoogde behoefte aan magnesium, net als het slikken van anticonceptie, intensief sporten, overmatige inname van vlees en zuivel en daarnaast bevat onze bodem minder magnesium dan vroeger waardoor onze voedingsmiddelen simpelweg minder magnesium bevatten. Tenslotte is stress een grote boosdoener. Mensen met veel stress hebben een verhoogde uitstoot van magnesium via de urine. Dit geldt voor zowel mentale als fysieke stress; dus ook wanneer je zwaar lichamelijk werk hebt of heel intensief sport. Dit tekort is aan te vullen door je voedingspatroon aan te passen, het wegnemen van stressfactoren en indien nodig kun je gebruik maken van een magnesium supplement.

Maar waarom is magnesium een interessant mineraal voor sporters? Zoals ik hierboven al aangaf speelt magnesium een grote rol bij de opbouw van spiermassa. De theorie is dat magnesium de vorming van eiwitten bevordert, wat een toename geeft in spiermassa en zo ook in kracht en uithoudingsvermogen. Daarnaast bevordert magnesium de koolhydraat- en vetstofwisseling. Beiden zijn weer verantwoordelijk voor een verhoogde vetverbranding. Doordat magnesium de vorming van eiwitten bevordert helpt het je ook om spierpijn en kramp sneller te verhelpen of soms zelfs te voorkomen.

Ik kan eigenlijk geen reden bedenken waarom je niet wat extra aandacht zou besteden aan je dagelijkse inname van dit mineraal. Let jij al op je inname? Of overweeg je het na het lezen van dit artikel toe te voegen aan je dagelijkse routine? Laat het ons weten in de reacties hieronder!

 

2 thoughts on “MAGNESIUM

  1. HEALTH | WAT SLIK JIJ? – WAY OF HEALTH

    […] Ik heb eerder al eens een blog geschreven over het belang van deze 2 supplementen, je kunt deze hier lezen. Je hebt deze ook van veel verschillende merken en ook hier ben ik niet heel erg trouw. Ik […]

Geef een reactie