HOW TO: GEZONDER LEVEN

Gezonder leven is de laatste tijd wel een ding geworden, gelukkig maar. Veel mensen houden zich ermee bezig en nog meer mensen willen het graag maar hebben geen idee waar ze moeten beginnen.  Bij die laatste groep hoorde ik zelf. Wanneer je begint te googlen naar wat nou echt gezond is voor je lichaam vind je een berg aan verhalen die elkaar tegenspreken. Lastig. Het is dan ook een kwestie van proberen wat bij je past en wat haalbaar voor je is. Je kunt wel besluiten om koolhydraatarm te gaan eten omdat je hebt gelezen dat je daarvan af kunt vallen, maar is het ook wel écht gezond voor je? Niet ieder lichaam is hetzelfde en niet voor ieder lichaam werkt dezelfde manier van eten. Aan de hand van mijn eigen ervaringen heb ik dan ook wat tips voor je!

Een kleine disclaimer voor ik begin; deze tips werken voor mij en voor mijn lichaam. Zoals ik al aangaf is ieder lichaam anders, mijn metabolisme werkt misschien sneller of langzamer dan die van jou. Mijn energieverbruik per dag kan hoger of lager zijn dan die van jou. Gebruik deze tips dan ook als richtlijn.

Begin klein
Dit is misschien wel de belangrijkste tip die ik je kan geven. Mijn ervaring is dat grote omslagen maken minder makkelijk vol is te houden. Nooit snoepen is niet realistisch. Daarnaast kom je sneller in de verleiding voor iets wat je jezelf verbiedt te eten. Mijn tip? Breng stukje bij beetje meer gezonde voeding in je dagelijkse patroon. Laat bijvoorbeeld de suiker uit je koffie en thee of vervang deze desnoods (tijdelijk) voor natuurlijke suikers zoals stevia. Vervang de snelle koolhydraten zoals witte rijst, wit brood en pasta voor hun volkoren varianten. Haal wat extra fruit in huis voor de zoete trek en laat de koekjes en chocolade in de supermarkt! Probeer frisdrank en kant en klare vruchtensappen achterwege te laten, ook de light varianten zijn niet goed voor je lichaam. Drink in plaats daarvan meer water en probeer ook minder zout en slechte vetten te eten.

Beweging
Lichaamsbeweging is goed voor je, dat is denk ik niets nieuws. Wil je gezonder leven dan zul je daar ook bij moeten sporten. Je hoeft niet 4 keer per week in de sportschool te staan (mits dat je doel is natuurlijk), met 2 keer per week minstens een half uur intensief bewegen kom je ook al een heel eind. Zoals ik net al zei, kleine stapjes! Meer lichaamsbeweging zorgt er niet alleen voor dat je overbodige kilo’s kwijt kunt raken, het verlaagt je bloeddruk, en je voelt je er energieker door. Moet je hiervoor per se naar de sportschool? Nee hoor, ga eens een stukje wandelen op een flink tempo bijvoorbeeld.

Wat en wanneer eet je
Ben je een slechte ontbijter? Herkenbaar hoor. Maar toch is het ontbijt heel erg belangrijk. Het brengt je metabolisme op gang. Mijn dag begint rond 7 uur ‘s ochtends, ik moet er dan niet aan denken om te eten. Waar ik normaal pas rond 11 uur wat zou eten doe ik dat nu stipt om 9 uur. Na een tijdje went je lichaam hier aan en vraagt het rond die tijd ook echt om wat brandstof. Vervolgens neem ik iedere 2 uur een kleine maaltijd tot het avondeten. Hierdoor houd je je metabolisme op pijl. Let hierbij wel op je calorie inname en de verhouding tussen koolhydraten, eiwitten en vetten. Teveel is nooit goed, ook niet wanneer je het goed verdeeld over de dag.

Gun je zelf af en toe iets lekkers
Jezelf iets verbieden werkt voor bijna iedereen averechts. Gun jezelf dan ook af en toe iets lekkers. In het weekend cheat ik wat sneller dan door de weeks. Een zelfgemaakte pizza bij het avondeten of Ben & Jerry’s als toetje? Dat mag, maar met mate! Neem je de pizza, bewaar de Ben & Jerry’s dan voor het volgende weekend. Het klinkt nu misschien nog gek, maar hoe langer jij je gezondere levensstijl vol houdt, hoe minder behoefte je hebt aan vette en / of zoete happen. Ik geniet er nog steeds van als ik het neem, mede doordat ik weet dat ik mijn gewone ritme maandag weer moeiteloos op kan pakken. Wanneer je dit punt hebt bereikt is de kans op een terugval al een heel stuk kleiner!

Alcohol en nicotine
Misschien voor de hand liggend maar zeker niet minder belangrijk; let op je alcohol inname. Alcohol is een echte dikmaker en doet weinig goeds voor je lichaam. Ik ben nooit een drinker geweest dus voor mij is dit meer een vanzelfsprekendheid. Zie alcohol als een cheatmomentje in plaats van een gewoonte! Roken is ook zo’n ding. Ik heb ongeveer 12 jaar gerookt en toen ik mijn levensstijl ben gaan veranderen rookte ik in eerste instantie vrolijk door. Tot het punt daar was dat het als een tegenstrijdigheid voelde; ik eet zo gezond, ik sport veel en dan toch weer die sigaret. Inmiddels ben ik 4 maanden gestopt en daar heb ik geen seconde spijt van. Mijn smaak is beter, mijn huid ziet er gezonder uit en dan heb ik het nog niet eens over mijn uithoudingsvermogen. Mocht je bang zijn om aan te komen wanneer je stopt met roken, dit heb je helemaal zelf in de hand! Ja, je krijgt meer eetlust maar jij kiest ervoor of je een rijstwafel snackt of een reep chocolade. Je metabolisme vertraagd ook wanneer je stopt met roken maar deze kun je op peil houden en zelfs verhogen door de juiste voeding en voldoende beweging. Ik ben geen gram of centimeter aangekomen toen ik stopte.

Ten slotte wil ik je nog meegeven dat crash dieëten en iedere vorm daarvan geen goede basis zijn voor een gezonde levensstijl. Koolhydraatarm eten geeft je op korte termijn wat gewichtsverlies maar je lichaam heeft koolhydraten nodig om te functioneren. Geen koolhydraten eten is niet gezond voor je, belangrijker is dat je de juiste koolhydraten tot je neemt. Je kunt er ook voor kiezen 1000 calorieën per dag te eten omdat je hebt gelezen dat je hier snel van afvalt. Klopt, maar wanneer je een gezond lichaam wilt moet je je lichaam de minimale energiebehoefte geven die het nodig heeft om goed te functioneren. Vind de juiste balans voor jouw lichaam, doe dit desnoods met behulp van een diëtist. Kies voor de juiste producten en stel jezelf niet te strenge doelen, dan kom je een heel eind! En houd vooral in je hoofd dat snelle resultaten vaak net zo snel weer verdwenen zijn, ga voor de lange termijn!

Heb je wat aan deze tips gehad? Heb je zelf nog een goede aanvulling op deze tips? Laat het ons weten in de reacties hieronder!

Geef een reactie