MIJN WORKOUT PROGRAMMA

Ongeveer 2 maanden geleden stelde ik jullie op de hoogte van mijn ervaringen met de Bikini Body Guide van Kayla Itsines; een workout programma voor 12 weken waarbij je 6 dagen per week een workout doet. krachttraining, low intensity cardiotraining en high intensity cardio training, alles komt voorbij en alle spiergroepen worden behoorlijk aangepakt. Lees dit artikel even door voor een uitgebreide toelichting op het programma. Toen ik mijn ervaringen met jullie deelde zat ik 2 weken in het programma en had ik net een soortgelijk programma van 8 weken afgesloten. Maar hoe staat het er nu mee?

Misschien voel je het al een beetje aankomen maar ik volg de Bikini Body Guide momenteel niet meer. Dit heeft verschillende redenen. Om te beginnen was ik de opbouw van de trainingen een beetje beu. In de vierde week van het programma begon dit me op te breken en besloot ik dat het tijd was voor iets anders. Ik heb 12 weken aan een stuk, 6 dagen per week volgens dit principe getraind en dit was voor mij te lang. De sleutel naar succes is bij mij heel erg simpel; ik moet plezier hebben in wat ik doe, dus ook in mijn trainingen. Het plezier werd steeds minder en dus ook mijn motivatie (I’m just being honest here!). Daarnaast moet ik ook eerlijk zeggen dat het resultaat me enigzins tegenviel. Ik ben zeker centimeters verloren, en best veel ook maar naar mijn idee heb ik niet het maximale resultaat kunnen bereiken. Met deze punten ben ik gaan brainstormen en tot een aantal conclusies gekomen; het tegenvallende resultaat kan veroorzaakt worden door mijn voeding en qua training heb ik een nieuwe uitdaging nodig. Zo gezegd, zo gedaan.

Prioriteit nummer 1 was het aanpassen van mijn voeding. Aangezien ik geen opleiding in deze richting heb gevolgd en mijn kennis meer gebaseerd is op google wijsheden besloot ik een professional in te schakelen. Mijn gewicht, vetpercentage en spiermassa werden opgemeten en mijn voedingspatroon werd onder de loep genomen. De conclusie was precies wat ik al vermoedde; mijn calorie inname is te laag en mijn koolhydraat inname te hoog. Ik moet dus meer gaan eten, 300 calorieën extra op een trainingsdag en mijn koolhydraat inname beperken tot maximaal 40% van de totale calorie inname.  Momenteel is mijn lichaam in de welbekende spaarstand, maak ik dat ook eens mee!

Waar het me goed afging met het nieuwe voedingsschema was het vinden van een nieuw workout programma nog al een uitdaging. Ik besloot te gaan voor Insanity. Dit programma heb ik al eens eerder gevolgd, was loodzwaar maar gaf me hele goede resultaten. En wat extra high intensity cardio training is alleen maar gunstig voor het verlagen van je vetpercentage.

IMG_2885

Maar wat is Insanity precies? Ik zal je dit kort toelichten; het is een programma van 60 dagen waarin je 6 dagen per week traint. Het programma is ontwikkeld door Shaun T, een bekende Amerikaanse personal trainer. Het programma is gebaseerd op high intensity interval trainingen (HIIT) en kun je dus thuis volgen. Dat laatste is fijn maar de trainingen zijn vreselijk zwaar, wat ook gelijk de reden is dat ik dit maar 1 week heb gedaan. Mijn lichaam is hier nog niet klaar voor!

En toen was daar het Killerbody Dieet boek van Fajah Lourens wat ik overigens hier heb gereviewd!

IMG_2886

Kort samengevat bevat dit boek een programma voor 12 weken. De trainingen zijn ingedeeld in 3 fases, iedere fase volg je 4 weken. Iedere week staan er 3 trainingen in het boek die je kunt volgen. Dit kun je aanvullen met cardiotrainingen, wat ik dan ook heb gedaan. Ik vind dit programma superfijn! Het is zwaar, ik heb Fajah minstens net zo vaak vervloekt als Kayla, maar het is effectief en heel goed vol te houden! Momenteel zit ik in de derde week van fase 1, of ik goede resultaten heb behaald durf ik nog niet te zeggen. Ik weet inmiddels dat progress niet altijd zo snel gaat als ik wil. Ik meet dan ook wat minder vaak dan voorheen en dat bevalt me prima!

Mijn motivatie is weer terug, mijn eetpatroon is aardig op de rit en over een paar weken word ik weer compleet opgemeten en gewogen. Dit resultaat zal ik in een volgende update uiteraard weer met jullie delen!

Hebben jullie Insanity wel eens gevolgd? En de Killer Body workouts van Fajah? Laat het ons weten in de reacties hieronder!

Geef een reactie