MAXIMALE VETVERBRANDING

Het is iets wat veel mensen overkomt tijdens hun fitjourney; je hebt een goede combinatie van kracht- en cardiotraining, je haalt het maximale uit je voeding, je macro’s zijn precies afgestemt op de behoefte van je lichaam en toch verlies je op een bepaald punt geen centimeters meer. Je vetpercentage blijft hetzelfde en je vraagt je af wat voor zin je strenge routine nou eigenlijk heeft. Dit is het punt waar veel mensen terugvallen in hun oude gewoonten, want ‘het heeft toch geen zin’. En dat is zonde! We hebben een aantal tips voor je op een rijtje gezet om je vetverbranding te maximaliseren. Deze tips kun je ook toepassen wanneer je bezig bent met de laatste (zwaarste) loodjes!

perlas_omega3

Omega 3 vetzuren zijn een goed, maar redelijk onbekend hulpmiddel bij de vetverbranding. Deze vetzuren stimuleren de vetverbranding en reduceren de vetopslag. Precies wat je nodig hebt om je doel te bereiken. Wanneer je ervoor zorgt dat je lichaam voldoende goede vetten binnen krijgt gaat het de opgeslagen (slechte) vetten sneller verbranden. Om voldoende omega 3 vetzuren binnen te krijgen is het belangrijk dat je minimaal 2 keer in de week vette vis eet. Voor veel mensen (including me) is dit lastig. Je omega 3 vetzuren aanvullen door middel van supplementen is dan ook een goed alternatief.

2-groene-thee

Veel groene thee drinken kan ook helpen je vetverbranding te optimaliseren. De catechinen in groene thee stimuleren eveneens de vetverbranding en onderdrukken de vetopname. Daarnaast reguleert het ook je bloedsuikerspiegel waardoor je lichaam ook weer minder vet opslaat en verhoogt het je metabolisme. Om deze resultaten te verkrijgen is het wel belangrijk dat je minimaal 4 koppen groene thee per dag drinkt.

koolhydraten

Let op je koolhydraatinname. Laat alle snelle koolhydraten zoals wit brood, witte rijst, snoepgoed, chips, (light) frisdrank, kant en klaar maaltijden en andere bewerkte producten achterwege. Deze zorgen voor een stijging in je bloedsuikerspiegel waardoor je lichaam insuline aanmaakt. Een nare eigenschap van insuline is dat het vet opslaat en dus je vetverbranding verstoort. Koolhydraten volledig schrappen is ook geen optie. Doordat je je lichaam ontziet van zijn brandstof raakt het in spaarstand en bereik je uiteindelijk het tegenovergestelde. Koolhydraatvrij eten valt daarnaast ook onder het welbekende ‘crashen’. CrashdiΓ«ten geven geen blijvende resultaten. Kies voor langzame koolhydraten of groente en zorg ervoor dat maximaal 40% van je dagelijkse inname uit koolhydraten bestaat om vet te blijven verbranden.

Tenslotte is discipline toch echt de sleutel tot succes. Afvallen of het verlagen van je vetpercentage zal nooit in een rechte dalende lijn verlopen. Iedereen komt verleidingen tegen, iedereen heeft af en toe een dip en iedereen staat af en toe stil in resultaten om welke reden dan ook. Probeer controle te houden over je emoties en blijf consequent de juiste voeding eten en blijf je workouts doen. Geduld wordt uiteindelijk beloond. Dit klinkt heel makkelijk en ik weet dat dit juist het moeilijkste is. Houd daarom het volgende in je hoofd: wanneer je een schaalverdeling maakt waarbij 1 het slechtste voedingspatroon is en 100 het beste voedingspatroon. Toen je gezonder bent gaan eten ben je waarschijnlijk van 50 op de schaal naar 80 gegaan. Maar dan er altijd nog een flinke ruimte tussen de 80 waar je nu zit en de 100 die je wilt bereiken. Blijf dus altijd kijken hoe je je voedingspatroon nog aan kunt passen, wat je nog kunt verbeteren om het gewenste resultaat te behalen.

Hoe oefen jij invloed uit op je vetverbrading? We lezen het graag in de reacties hieronder!

Geef een reactie