KOKOSMEEL

Afgelopen vrijdag is er een recept online gekomen voor chocolade muffins waarbij we kokosmeel hebben gebruikt. Kokosmeel is enorm veelzijdig en een goede vervanger voor amandelmeel. Omdat kokosmeel enorm voedzaam is maar ook lastig kan zijn om te verwerken leek het ons leuk om wat meer informatie met je te delen!

Kokosmeel wordt gemaakt van het verse vruchtvlees van de kokosnoot. Dit vruchtvlees wordt gedroogd en vervolgens geraspt. Na dit proces blijft er een meel-achtige substantie over; kokosmeel! Het ruikt heerlijk naar kokos en ook de smaak zit enigszins in het kokosmeel. Laat dit je trouwens niet tegenhouden het te gebruiken, de kokossmaak is absoluut niet overheersend wanneer je het verwerkt in een recept.

Kokosmeel bevat een zeer hoog percentage aan voedingsvezels -bijna 50%- en veel essentiële eiwitten wat het een goed product maakt voor mensen die hun spiermassa willen vergroten. Kokosmeel is tevens koolhydraatarm, het bevat zelfs minder koolhydraten dan sommige groentesoorten! Hierdoor is het geschikt voor mensen met diabetes omdat kokosmeel niet leidt tot schommelingen in je bloedsuikerspiegel. De vetten en vezels in het meel zorgen daarnaast ook nog eens voor een verzadigd gevoel. Maar hier houdt het reclame praatje over kokosmeel nog niet op! Kokosmeel is ook nog eens glutenvrij. Mensen met glutenallergie zijn genoodzaakt gebruik te maken van amandelmeel, wat vrij kostbaar is. Kokosmeel is dus ook een prima optie én een stuk voordeliger. Tenslotte bevat kokosmeel veel goede vetzuren wat zorgt voor een snellere vetverbranding. WINNING!

Nu je alle eigenschappen van kokosmeel weet kan ik me voorstellen dat je ermee aan de slag wilt, maar dat kan best nog wel eens een uitdaging worden! Doordat het meel voornamelijk uit vezels bestaat werkt het als een spons. Hierdoor kun je bloem of meel dus ook niet 1 op 1 vervangen voor kokosmeel in bestaande recepten. Er is een maatstaaf opgesteld dat je 20% van de hoeveelheid bloem of meel kunt vervangen voor kokosmeel met een gelijke hoeveelheid natte ingrediënten (melk, eieren, bananen). Concreet; gebruik je in een recept 200 gram bloem of meel, dan hoef je hiervoor maar 40 gram kokosmeel te gebruiken. De hoeveelheden van de natte ingrediënten laat je gelijk. Deze maatstaaf is geen garantie voor een succesvol eindresultaat, ik spreek uit ervaring! De muffins die we hebben gemaakt zijn ook niet zonder slag of stoot ontstaan, maar houd je je aan het recept dan kunnen deze absoluut niet mislukken!

Mocht je aan de slag gaan met een recept met kokosmeel, denk dan nooit dat het beslag te dun is. Denk zeker niet dat dit komt doordat er te weinig kokosmeel in zit. Kokosmeel heeft een paar minuten nodig om het vocht te absorberen. Laat je beslag dus even staan en je zult zien dat het daarna een stuk steviger is geworden. Geduld is de sleutel!

Verwar kokosmeel overigens niet met kokosrasp. Deze twee producten zijn niet hetzelfde en je kunt kokosrasp dan ook niet gebruiken als kokosmeel!

Heb jij wel eens iets gebakken met kokosmeel? Laat het ons weten in de reacties hieronder!

 

 

 

 

1 thought on “KOKOSMEEL

Geef een reactie