INTERMITTENT FASTING

Wanneer je het Killerbody Dieet boek van Fajah Lourens hebt gelezen ben je deze term ook tegengekomen; Intermittent Fasting (IF). Is het je doel om je vetpercentage te verlagen en je spiermassa tegelijkertijd te vergroten dan kan Intermittent Fasting een middel zijn om dit doel te behalen. Het is een vrij nieuwe methode waarmee je op gezonde en verantwoorde wijze af kunt vallen. Ik ging voor jullie op onderzoek uit en kwam tot een grappige conclusie!

Om te beginnen lijkt het me handig om wat dieper in te gaan op wat Intermittent Fasting nou precies is. Deze methode is bedoeld om af te vallen en biedt een eetpatroon waarbij je periodes van eten afwisselt met periodes van niet eten, vasten. Bij deze methode gaat het niet om wat je eet maar op welke momenten je eet. In feite blijft je calorie inname dus gelijk alleen eet je de calorieรซn in een korter tijdsbestek.

Intermittent Fasting kun je op verschillende manieren toepassen. Mijn persoonlijke voorkeur gaat uit naar een dagelijkse vast periode van ongeveer 16 uur. Dit is het makkelijkst toepasbaar in je dagelijkse bezigheden. Je kunt er bijvoorbeeld ook voor kiezen om een hele dag te vasten of slechts รฉรฉn maaltijd per dag te eten. Tijdens je vast periode mag je alleen zwarte koffie, thee zonder toevoegingen als suiker of honing en water drinken. Zolang er maar geen calorieรซn in zitten, anders mist het zijn doel.

Maar wat zijn nou de voordelen van Intermittent Fasting? Ten eerste is je lichaam beter in staat vet te verbranden. Door een vast periode in te lassen wordt je lichaam gevoeliger voor het hormoon insuline. Dit zorgt ervoor dat de productie van groeihormonen een boost krijgt. Dit in combinatie met wat extra lichaamsbeweging zorgt ervoor dat de vetverbranding en de spiergroei toeneemt. Daarnaast is Intermittent Fasting goed voor het cholesterol. De verhouding tussen het slechte cholesterol (LDL-gehalte) en het goede cholesterol (HDL-gehalte) verbetert, zelfs op de dagen dat je geen vast periode inlast.

Intermittent Fasting is vrij simpel toe te passen, vind ik tenminste. Maar misschien komt dit ook wel omdat mijn eetpatroon al vrij dicht in de buurt komt van Intermittent Fasting. Ik ontbijt vrijwel altijd rond 9.00 uur  en eet mijn laatste maaltijd rond 18.00 uur. Tussen 18.00 uur en 9.00 uur eet ik niets en drink ik uitsluitend wat water. Dit is een periode van ongeveer 15 uur. Uitgaand van een vast periode van 16 uur zou dit betekenen dat ik mijn ontbijt een uurtje later zou moeten nemen om te profiteren van de voordelen van Intermittent Fasting.

Maar zoals bij iedere methode heeft ook Intermittent Fasting zijn nadelen. Zo is er een kans dat je teveel gaat eten omdat je hongergevoel aangewakkerd wordt door de vast periode en je dus eetbuien kunt krijgen. Ook wanneer je niet let op je calorie inname kan dit nadelige gevolgen hebben. Houd je calorie inname hetzelfde als altijd, niet meer maar ook zeker niet minder. Daarnaast is het niet voor iedereen gezond om te vasten. Je lichaam (en je mind!) moeten tegen een stootje kunnen. En afgezien hiervan is Intermittent Fasting geen garantie voor resultaat. Bij vrouwen kan resultaat bijvoorbeeld uitblijven vanwege een verstoring in de hormoonbalans door de vast periodes.

Wat vind jij van Intermittent Fasting? Is het iets wat je toe zou kunnen passen? Laat het ons weten in de reacties hieronder!

Geef een reactie