HET LEED DAT BLESSURE HEET

Persoonlijk dacht ik altijd, dat overkomt mij niet. Ik train verantwoord, doe geen gekke dingen, ga niet te ver over mijn grenzen maar helaas.. Na een weekendje weg en veel gewandeld te hebben door de leuke straatjes van Den Bosch was er ineens pijn in mijn knie. Zomaar, zonder aanleiding. Ik ben altijd van het motto geweest; wat ineens komt, gaat ook ineens weer weg maar wederom helaas.. Een bezoekje aan de huisarts en de fysio vertelde mij dat er een scheurtje in mijn meniscus zit en dat betekend rust houden. En daar ben ik goed in.. NOT!

Blessures zijn een lastig ding, frustrerend zelfs. Zeker wanneer je net als ik erg slecht bent in niets doen. Verplicht rust houden vind ik in dit verhaal het aller lastigste. Maar gelukkig zit er een keerzijde aan deze ellende. Op advies van mijn fysio heb ik de eerste week mijn rust gehouden, ik heb niet gewerkt, niet getraind en Netflix was mijn beste vriend. Eten ging ook prima, hoe bedoel je een eetschema? Maar na deze week werd het toch echt tijd voor actie. Mijn conditie was netΒ lekker op peil, mijn vetpercentage was goed aan het dalen en dat wilde ik absoluut niet kwijt. Na wat rondzoeken op internet en wat adviezen van mijn fysio heb ik een aantal tips voor je hoe je toch actief kunt blijven terwijl je een blessure hebt.

Misschien klinkt het voor de hand liggend, maar ga op zoek naar een alternatieve vorm van bewegen. Heb je net als ik een knieblessure dan is zwemmen of (licht) fietsen een goed alternatief. Heb je een schouderblessure dan kun je prima gaan wandelen bijvoorbeeld. Ook krachttraining kun je blijven doen, dit is zelfs erg belangrijk voor het behoud van je spieren. Wanneer je door een blessure langdurig niet kunt sporten verlies je per dag namelijk tot wel 150 gram spierweefsel wat gelijk staat aan 4 procent van je kracht. Overleg eventueel met je fysio of met de trainers op je sportschool welke oefeningen je uit kunt voeren zonder je blessure te belasten. Je zult zien dat er genoeg opties over blijven.

Blijf wel altijd goed naar je lichaam luisteren en stop op tijd! Wanneer je gaat sporten met een blessure ga je automatisch wat anders bewegen om je blessure te ontzien. Dit is op zich niet verkeerd. Het kan er alleen wel voor zorgen dat andere punten in je lichaam overbelast raken waardoor je kans hebt op een nieuwe blessure. Neem klachten altijd serieus, hoe klein ze ook zijn en schakel bij twijfel altijd je huisarts of fysio in.

En last but not least: doe rustig aan! Ik ben zelf geneigd om de verloren tijd zwaar te compenseren door extra hard te trainen. Afgezien van het feit dat je blessure hiermee niet geholpen is heeft het ook geen toevoegde waarde, misschien alleen mentaal.Β  Houd in je hoofd dat je spieren minder sterk zijn dan voor je blessure en dat dit weer langzaam opgebouwd moet worden.

Het allerbelangrijkste is natuurlijk om een blessure te voorkomen. Dit kun je doen door altijd een goede warming up te doen voor je training zodat je spieren goed warm worden. Warme spieren zijn minder gevoelig voor blessures. Zorg daarnaast voor goed materiaal en zorg er ook voor dat je je oefeningen goed uitvoert. Houd vorm altijd over kracht! Neem na je training ook de tijd voor een goede cooling down, dit bespaart je tevens veel spierpijn de komende dagen. En nogmaals, gebruik je verstand en luister naar je lichaam. Dit is echter geen garantie om geen blessures te krijgen, je kunt net als ik de pech hebben een acute blessure op te lopen door onbewust een verkeerde beweging te maken tijdens een rustige wandeling.

Heb jij wel eens een blessure gehad? En hoe ging jij daar mee om? Laat het ons weten in de reacties hieronder!

1 thought on “HET LEED DAT BLESSURE HEET

  1. MIJN BLESSURE – WAY OF HEALTH

    […] tijdje geleden stelde ik jullie op de hoogte van het feit dat ik geblesseerd ben geraakt. Van de ene op de andere dag was er pijn in mijn knie. Zodanig dat ik niet normaal kon […]

Geef een reactie