WORD JE DIK VAN KOOLHYDRATEN?

Sommige mensen zweren bij koolhydraatarme diëten, anderen zijn er juist weer zwaar op tegen. Zelf heb ik het ook wel eens geprobeerd; 2 weken lang geen koolhydraten eten, alleen beviel het mij niet echt. Maar zijn koolhydraten nou echt dikmakers of valt het allemaal wel mee?

Kort door de bocht zijn er twee soorten koolhydraten. De zogenaamde ‘snelle’ enkelvoudige koolhydraten en de ‘langzame’ meervoudige koolhydraten. De snelle koolhydraten zorgen voor ellende. Deze bestaan voornamelijk uit suikers en bevatten geen voedingsstoffen en vezels waardoor ze razendsnel opgenomen worden door je lichaam waar ze zorgen voor bloedsuikerspiegelschommelingen (scrabble!). Je lichaam houdt niet van deze schommelingen maar van een zo stabiel mogelijk bloedsuikerspiegel.

Een ander nadeel van koolhydraten is dat ze veel vocht om zich heen verzamelen. Mensen die vooral veel snelle koolhydraten eten houden meer vocht vast en dat wordt zichtbaar. Wanneer je koolhydraten uit je voeding schrapt verlies je in eerste instantie voornamelijk vocht waardoor je er slanker uit zult zien en direct verschil zal zien op de weegschaal. Alleen om een blijvend gezond gewicht te bereiken én te behouden, zal je vetmassa moeten kwijtraken. Koolhydraatarm eten kan hier juist averechts bij werken.

Koolhydraten verzorgen je lichaam van energie. Vooral de hersenen en de spieren zijn, om goed te kunnen functioneren, afhankelijk van koolhydraten. Hier komen de langzame koolhydraten om de hoek kijken. Wanneer je vetmassa kwijt wilt raken zal je behalve het aanpassen van je voedingspatroon ook moeten gaan sporten. Wanneer je meer gaat sporten heb je ook meer koolhydraten nodig. Deze koolhydraten ga je dus niet uit de snelle koolhydraten halen maar uit de langzame koolhydraten zoals groente, vers fruit, noten, zaden, bonen en volkorenproducten. Deze groep koolhydraten voorziet je lichaam van de nodige portie energie wanneer je gaat sporten en zorgt ervoor dat je gedurende dag een langer verzadigd gevoel hebt omdat ze langzaam worden opgenomen door je lichaam en je bloedsuikerspiegel daardoor stabiel blijft. Let er wel op dat je niet meer dan 70% van je energie uit koolhydraten haalt. Wanneer je dit doet krijg je te weinig eiwitten en vetten binnen. Over het belang van eiwitten kun je hier meer lezen. Minder dan 30% koolhydraten is ook niet verstandig omdat je lichaam dan eiwitten als brandstof gaat gebruiken. Dit heeft als gevolg dat je minder snel spiermassa op zult bouwen. Wanneer je vetmassa kwijt wilt raken is spiermassa opbouwen erg belangrijk omdat spiermassa je metabolisme verhoogt en dat is precies wat je nodig hebt.

Al met al zijn koolhydraten niet per se dikmakers, mits je de juiste koolhydraten neemt. Vermijd snelle koolhydraten uit tarweproducten zoals wit brood, witte rijst en witte pasta’s, koek, snoep, frisdrank, vruchtensappen en ontbijtgranen als cruesli en cornflakes en verruil ze voor hun gezondere varianten!

Let jij erop welke koolhydraten je eet of eet je koolhydraatarm en bevalt dit je prima? We lezen graag hoe jij hierover denkt in de reacties!

1 thought on “WORD JE DIK VAN KOOLHYDRATEN?

  1. Waarom suiker slecht voor je is – WAY OF HEALTH

    […] Suiker is een koolhydraat en komt van nature voor in suikerriet en suikerbieten. Ons lichaam heeft suikers (koolhydraten) nodig om de energie te produceren die ons lichaam nodig heeft om te functioneren. Lees hierover meer in dit artikel. […]

Geef een reactie