FOAMROLLEN

Misschien heb je er wel eens van gehoord, maar misschien lees je er nu pas voor het eerst iets over. Wat is foamrollen en waar is het precies goed voor?

Laat ik bij het begin beginnen. Een foamroller is een grote rol die vaak gemaakt is van rubber. Sommige rollen hebben een reliëf, andere rollen zijn glad.  De rol zorgt ervoor dat knopen en verklevingen verdwijnen met als doel de flexibiliteit en mobiliteit van je lichaam te verbeteren. Om deze reden worden foamrollers regelmatig ingezet bij fysiotherapie, maar ze zijn ook perfect wanneer je actief bezig bent met sport. Er zijn zelfs schema’s samengesteld rondom de foamroller zoals de Kayla Itsines Foamrolling Guide en wanneer je op YouTube rondkijkt kom je een heleboel filmpjes met instructies tegen.

Doordat je met je eigen lichaamsgewicht over de foamroller rolt, voer je druk uit op eventuele knopen en / of verklevingen in je spierweefsel. Je spierweefsel raakt hierdoor beter doorbloedt, wat als gevolg heeft dat je minder last hebt van stijve spieren. Door het foamrollen worden afvalstoffen beter afgevoerd en wordt je bewegingsbereik groter en de kans op blessures kleiner. Daarnaast stimuleert het je bloedsomloop doordat het een deep tissue massage is, wat op zijn beurt weer goed is tegen cellulite.

Na veel erover te hebben gelezen haalden de positieve verhalen me over om een foamroller aan te schaffen. Ik heb hem gekocht bij Body & Fitshop. Behalve alle positieve verhalen las ik ook dat het behoorlijk pijnlijk zou moeten zijn. Uit ervaring weet ik dat een goede massage óók behoorlijk pijnlijk kan zijn. Nog een positief teken! Eenmaal binnen ben ik ermee aan de slag gegaan en ja! Foamrollen doet pijn! Maar wanneer je je over deze pijn heen zet en het structureel vol blijft houden wordt de pijn na ongeveer een week wat minder. Momenteel gebruik ik de foamroller na de resistance trainingen van de Bikini Body Guide en ik merk dat mijn spierpijn stukken draaglijker is dan wanneer ik de foamroller niet gebruik. Of het ook werkt tegen cellulite durf ik niet te zeggen. Ik zie eigenlijk geen verschil maar misschien gebruik ik hem hiervoor ook nog te kort.

Spijt van mijn aankoop heb ik niet. De verlichting die het geeft na een pittige training is superfijn en mocht het uiteindelijk toch werken tegen cellulite dan is dat ook nog eens mooi meegenomen!

Gebruik jij een foamroller? Vond je het ook zo pijnlijk de eerste paar keren? Of twijfel je nog om er één aan te schaffen?

1 thought on “FOAMROLLEN

  1. FIT | WORKOUT TIPS VOOR THUIS – WAY OF HEALTH

    […] voor de workout! Start met een goede warming up. Daarvoor kun je bijvoorbeeld een foamroller gebruiken. De foamroller kun je ook na de workout gebruiken. De foamroller is om het  herstellen […]

Geef een reactie