NO PAIN NO GAIN!

Na een flinke workout kun je de volgende dag last hebben van spierpijn. Maar wat is spierpijn nou precies en wat kun je er het beste aan doen?

Na ongewone of zware inspanningen heb je grote kans op spierpijn. Dat kan onmiddellijk gebeuren -tijdens of meteen na de inspanning- maar de spierpijn kan ook pas na 1 of 2 dagen komen of erger worden. De later optredende spierpijn treedt vooral op na zware belastingen waarbij de spieren worden ‘uitgerekt’ terwijl ze actief zijn.

Als de spierpijn al tijdens de inspanning optreedt, dan is de belasting van de spieren zo groot dat die hun afvalstoffen (o.a. melkzuur) niet meer kwijt kunnen. Door die ophoping ontstaat spierpijn. Bij de later optredende spierpijn is de spier door zware belasting op meerdere plaatsen een beetje beschadigd geraakt en zijn er tegelijkertijd ontstekingsreacties. De spier is dan wat gezwollen en kan 5 tot 10 procent dikker worden. Het gevolg: de spier kan minder kracht leveren, soms slechts de helft van wat normaal is. Wanneer je niets doet voel je weinig pijn, maar zodra je gaat bewegen voel je dat je stijf bent en komt een doffe pijn op.

Je kunt spierpijn voorkomen door de belasting geleidelijk op te bouwen. Het is belangrijk om tijdens een workout niet meteen voluit te gaan. Doe altijd eerst een warming up. Na afloop van de workout een cooling down inlassen kan ook helpen om spierpijn te voorkomen. Rekken wordt ook vaak genoemd in dit rijtje maar rekken aan het eind van een workout kan schadelijk zijn omdat je daarmee de kleine beschadigingen in de spier kunt vergroten.

Wanneer de spierpijn er eenmaal is kun je weinig meer doen. Meestal is de spierpijn 24 tot 48 uur na de inspanning het heftigst, daarna zal de pijn langzaam minder worden en na 5 tot 7 dagen volkomen verdwenen zijn. Je kunt de pijn eventueel wat verminderen door de spieren goed warm te houden, bijvoorbeeld door een warme douche te nemen, warme kleding te dragen of de pijnlijke plek te behandelen met een infrarode lamp. Pijnstillers kunnen de pijn ook verminderen maar aan de andere kant hoort het er ook een beetje bij. No pain no gain!

Tot slot een kleine upside aan dit pijnlijke verhaal. Wanneer je spierpijn hebt gaan je spieren zich herstellen en hierdoor zullen ze ook groeien. Het overbelaste eiwit in de spier wordt opgeruimd en vervangen door nieuw, sterker eiwit. Na de spierpijn heb je dus iets sterkere en grotere spieren en dat is precies waarvoor je het doet!

Wat is jouw ergste ervaring ooit met spierpijn? Of probeer je altijd verantwoord te trainen zodat je er zo min mogelijk last van hebt?

Geef een reactie