MACRO’S TRACKEN?

Macro’s tracken, je hebt het vast al eens gehoord en je zult het hier ook regelmatig voorbij zien komen. Maar wat zijn macro’s nou precies.

Macro’s is de afkorting van macronutriënten. Macronutriënten zijn voedingsstoffen die calorieën of energie leveren aan het lichaam. Het lichaam heeft voedingsstoffen nodig voor de groei, het metabolisme en andere lichaamsfuncties. Er zijn 3 macronutriënten; koolhydraten, eiwitten en vetten. Deze macronutriënten leveren calorieën maar dit is per macronutriënt verschillend; 1 gram koolhydraten levert 4 kcal, 1 gram eiwit levert 4 kcal en 1 gram vet levert 9 kcal. Met deze wetenschap kun je je macro’s tellen.

Wanneer je je macro’s telt kun je exact bijhouden wat je binnenkrijgt op een dag. Dit kun je doen met behulp van een app zoals My Fitness Pall. Allereerst bepaal je je doel; wil je je spiermassa vergroten, dan is het belangrijk dat je een positieve balans hebt zodat er extra energie is voor spieropbouw. Je moet dan zorgen dat je per dag zo’n 200 tot 500 meer calorieën dan je dagelijkse behoefte binnenkrijgt. Wil je vet verbranden zonder spiermassa te verliezen, dan heb je een negatieve balans nodig. Je zorgt dan dat je per dag zo’n 200 tot 500 minder calorieën binnenkrijgt dan je dagelijkse behoefte.  De perfecte verhouding tussen de macro’s is per persoon anders. Ik zou je dan ook aanraden hier wat mee te spelen tot je jouw perfecte verhouding hebt gevonden. Mijn doel is momenteel wat vet te verbranden maar ook spiermassa op te bouwen, hiervoor heb ik voornamelijk eiwitten nodig. Ik heb mijn verhoudingen nu ingesteld op 40% eiwitten, 30% koolhydraten en 30% vetten.

Let wel goed op uit welke voedingsstoffen je je macro’s binnenkrijgt. Ook al past het in je macro’s; patat, pizza en chocola zijn nog steeds niet je vrienden wanneer jij je doel wilt bereiken!

Welke verhouding houd jij aan? Of vind je deze manier van het tracken van je voeding niet fijn?

postedbylinda

 

1 thought on “MACRO’S TRACKEN?

Geef een reactie